'Ziggo en KPN moeten meer voor doorgifte zenders NPO betalen’

Jan de Jong wil niet alleen tv-aanbieders meer voor de NPO-zender laten betalen. Ook Google en Facebook moeten geld gaan afdragen om de bankrekening van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) meer te vullen. Jan de Jong sluit zich hiermee aan bij een eerdere oproep van VPRO-directeur Lennart van der Meulen. Om bijvoorbeeld geld bij bedrijven als Google en Facebook te halen, heeft De Jong volgens eigen zeggen de steun van de politiek nodig. Hij vindt het gek dat deze bedrijven jaarlijks meer dan een miljard euro in Nederland aan advertentieverkoop verdienen zonder dat men een doorgiftevergoeding betaalt aan partijen die de content maken. Als voorbeeld geeft de NOS-directeur de huldiging van darter Michael van Gerwen die via Facebook door een half miljoen mensen werd bekeken. Verder steekt het De Jong dat deze partijen zomaar de spelregels kunnen veranderen. En bijvoorbeeld foto’s die hen niet bevallen, kunnen verwijderen.
Drie procent
Ook richt De Jong zijn pijlen op kabelaars en telecombedrijven. Deze hebben een omzet van vele miljarden, maar dragen hiervan slechts drie procent af. Doorgifteparijen als Ziggo en KPN zijn wettelijk verplicht om de drie landelijke tv-zenders en vijf landelijke radiozenders aan alle klanten met het basisabonnement door te geven. Ondanks de wettelijke verplichting moeten kabelaars en telecombedrijven wel voor deze verplichte doorgifte aan de NPO betalen. Maar dat is volgens de NOS-directeur dus veel te weinig.