‘Ziggo en KPN onderhandelen met Viaplay over doorgifte’
Totaal TV meldde enkele maanden geleden al dat Viaplay-eigenaar Nordic Entertainment Group (NENT) met Liberty Global – voor de helft eigenaar van het Nederlandse VodafoneZiggo waartoe Ziggo behoort – in gesprek was over samenwerking bij de distributie van Viaplay via bruikleendecoders. Dit heeft uiteindelijk ertoe geleid dat Viaplay in de abonnementsstructuur van UPC Polen is opgenomen en ook direct via de bruikleendecoder van deze Poolse aanbieder beschikbaar is.
Bruikleendecoders
Ook voor Nederland lijkt een dergelijke samenwerking in het verschiet te liggen. Maar volgens de overwegend goed ingelichte sportmarketeer Chris Woerts onderhandelt NENT niet alleen met Ziggo (VodafoneZiggo/Liberty Global) over samenwerking in Nederland. Ook met de grootste kemphaan van Ziggo op de Nederlandse markt van vaste diensten KPN wordt volgens Woerts met NENT onderhandeld over een samenwerking. Hoe deze samenwerking er precies gaat uitzien, is op dit moment nog onduidelijk. Voor NENT is belangrijk dat Viaplay zeer laagdrempelig in Nederland voor de kijker beschikbaar komt. Directe toegang via de bruikleendecoders van Ziggo en KPN kan hierbij een belangrijke rol spelen. Ook de toevoeging van Viaplay in traditionele tv-abonnementen van deze distributeurs kan voor NENT een belangrijk financieel fundament zijn om Viaplay in Nederland succesvol in de markt te zetten.
Uitzendrechten
NENT wil Viaplay in Nederland laten doorgroeien tot volwaardige streamingdienst waarbij entertainment in de vorm van films, series en documentaires samenkomt met live sport. NENT heeft hiertoe al de uitzendrechten van in Nederland populaire sportevenementen en sportcompetities gekocht. Zo zijn Formule 1, Duits Bundesliga voetbal en PDC Darts vanaf het eerste moment live bij Viaplay te volgen. NENT heeft aangekondigd ook voor andere sporten de uitzendrechten te willen kopen bij afloop van de huidige uitzendrechtenovereenkomsten. Het is niet ondenkbaar dat NENT een poging gaat wagen om de uitzendrechten van Eredivisievoetbal in bezit te krijgen. De huidige overeenkomst met Disney/ESPN loopt over drie jaar af.