Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN opgelet: krachtiger T-Mobile komt eraan

    T-Mobile blijft in de komende jaren actief als prijsvechter in de Nederlandse markt van vaste diensten. Het bedrijf blijft dus een blok aan het been van VodafoneZiggo en KPN.
    Jarco Kriek
    9 september 2021
    comments 3
    Ziggo en KPN opgelet: krachtiger T-Mobile komt eraan

    Na vijf jaar is het Deutsche Telekom uiteindelijk toch gelukt om T-Mobile Nederland voor een goed bedrag te verkopen. De twee private equityinvesteerders Apax en Warburg Pincus betalen 5,1 miljard euro voor T-Mobile Nederland en worden – als de ondernemingsraad en de mededingingsautoriteiten akkoord gaan – de nieuwe eigenaar. Voor Warburg Pincus is het Nederlandse distributielandschap geen nieuw terrein. Het bedrijf was eerder al grootaandeelhouder van het toen nog zelfstandige kabelbedrijf Ziggo. De huidige directeur van Warburg Pincus die over Europese media-investeringen gaat, René Obermann, werkte eerder voor Deutsche Telekom en maakte daarna de overstap naar Ziggo waar hij kortstondig directeur was.

     

    Prijsvechter

    Na de overname blijft T-Mobile zich opstellen als prijsvechter. Het doel is om Nederlanders tegen een goedkopere prijs dan concurrenten kwalitatief goede vaste en mobiele diensten te leveren. T-Mobile blijft dus ook onder de nieuwe eigenaren de strijd met de belangrijkste concurrenten VodafoneZiggo (Vodafone en Ziggo) en KPN aangaan. Het bedrijf is met de merken T-Mobile, Tele2, Ben en Simpel op dit moment al marktleider op de mobiele markt. Op de vaste markt is er nog een grote inhaalslag te maken. T-Mobile is in abonnee-aantal met 700.000 de nummer drie. De achterstand met KPN (2,2 miljoen abonnees) en Ziggo (3,8 miljoen abonnees) is echter zeer groot. Vooral met gebundelde verkoop van vaste en mobiele diensten – het Uit & Thuis abonnement – probeert T-Mobile de achterstand in te lopen.

     

    Glasvezel

    Belangrijk is ook dat T-Mobile de hoofdhuurder is van glasvezelnetwerken die met investeringen van Primevest Capital Partners en Open Dutch Fiber zijn aangelegd of in de toekomst nog worden aangelegd. T-Mobile wil na KPN de belangrijkste exploitant van glasvezelnetwerken worden. Omdat de toegangs- en wholesaletarieven bij de netwerken waarvan T-Mobile de hoofdhuurder is lager zijn dan bij KPN kan niet alleen T-Mobile maar ook andere serviceproviders die van het roze T-Mobile glasvezel gebruikmaken vaste diensten zoals tv en internet tegen meer concurrerende prijzen aan consumenten en bedrijven aanbieden.

    T-MobileTele2BenSimpelDeutsche TelekomtvtelevisieinternetglasvezelApaxWarburg Pincas

    Reacties

  1. TV-TIP Lewis

    Lewis
    RTL 8 om 20:25 uur
    Na een rondje hardlopen wordt de 23-jarige Rose Anderson dood in een rivier gevonden. Haar huisgenoot Chloe vertelt Lewis, Hathaway en Maddox dat Rose bloedbonje had met haar minnaar, professor astrofysica Felix. En laat hij nou getrouwd zijn met haar scriptiebegeleider Philippa. Heeft een van hen Rose naar de eeuwige jachtvelden gestoken of heeft het onderwerp van haar proefschrift iets met haar dood te maken? De zaak komt in een stroomversnelling als Chloe’s vriend op de vlucht slaat. Maar dan valt er een tweede slachtoffer…

    TV-TIP Het Roer Om

    Het Roer Om
    SBS 6 om 20:30 uur
    Het idee om de eeuwigdurende kuierlatten te nemen speelt al lang bij Almeloërs Sven en Cariena. Slowakije, Tsjechië en Polen passeren de revue, maar de keuze valt uiteindelijk op Duitsland, vooral omdat ze al een lekker woordje Duits spreken. In het gehucht Wurz­bach huren ze twee vrijstaande huizen: een om zelf in te wonen, de ander voor de verhuur. Maar als blijkt dat de huurbaas niet van plan geld in het gedateerde vakantiehuis te pompen, worden ze gedwongen op een andere manier aan inkomsten te komen. Voor Sven en Cariena lijkt niets anders op te zitten dan een baan te zoeken.

    Interview

    • *

      Margreet Beetsma

      Editie NL

      Editie NL bestaat op 7 april 20 jaar. Presentatrice Margreet Beetsma (49) over het succes van het creatieve actualiteitenprogramma: “Wij kunnen van een hoopje modder een gebakje maken.”
      Reacties0 reactie(s)