Ziggo en KPN opgelet: krachtiger T-Mobile komt eraan
Na vijf jaar is het Deutsche Telekom uiteindelijk toch gelukt om T-Mobile Nederland voor een goed bedrag te verkopen. De twee private equityinvesteerders Apax en Warburg Pincus betalen 5,1 miljard euro voor T-Mobile Nederland en worden – als de ondernemingsraad en de mededingingsautoriteiten akkoord gaan – de nieuwe eigenaar. Voor Warburg Pincus is het Nederlandse distributielandschap geen nieuw terrein. Het bedrijf was eerder al grootaandeelhouder van het toen nog zelfstandige kabelbedrijf Ziggo. De huidige directeur van Warburg Pincus die over Europese media-investeringen gaat, René Obermann, werkte eerder voor Deutsche Telekom en maakte daarna de overstap naar Ziggo waar hij kortstondig directeur was.
Prijsvechter
Na de overname blijft T-Mobile zich opstellen als prijsvechter. Het doel is om Nederlanders tegen een goedkopere prijs dan concurrenten kwalitatief goede vaste en mobiele diensten te leveren. T-Mobile blijft dus ook onder de nieuwe eigenaren de strijd met de belangrijkste concurrenten VodafoneZiggo (Vodafone en Ziggo) en KPN aangaan. Het bedrijf is met de merken T-Mobile, Tele2, Ben en Simpel op dit moment al marktleider op de mobiele markt. Op de vaste markt is er nog een grote inhaalslag te maken. T-Mobile is in abonnee-aantal met 700.000 de nummer drie. De achterstand met KPN (2,2 miljoen abonnees) en Ziggo (3,8 miljoen abonnees) is echter zeer groot. Vooral met gebundelde verkoop van vaste en mobiele diensten – het Uit & Thuis abonnement – probeert T-Mobile de achterstand in te lopen.
Glasvezel
Belangrijk is ook dat T-Mobile de hoofdhuurder is van glasvezelnetwerken die met investeringen van Primevest Capital Partners en Open Dutch Fiber zijn aangelegd of in de toekomst nog worden aangelegd. T-Mobile wil na KPN de belangrijkste exploitant van glasvezelnetwerken worden. Omdat de toegangs- en wholesaletarieven bij de netwerken waarvan T-Mobile de hoofdhuurder is lager zijn dan bij KPN kan niet alleen T-Mobile maar ook andere serviceproviders die van het roze T-Mobile glasvezel gebruikmaken vaste diensten zoals tv en internet tegen meer concurrerende prijzen aan consumenten en bedrijven aanbieden.