Ziggo en KPN opnieuw gewaarschuwd: tv kijken verandert sneller dan gedacht
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt namelijk dat een groeiend aantal huishoudens – en sneller dan gedacht – het traditionele tv-abonnement bij providers als Ziggo en KPN opzegt. Het vervangend aanbod bestaat uit een opstapeling van streamingdiensten. Zo heeft een kwart (24 procent) van de gezinnen met kinderen maar liefst vier of meer abonnementen van streamingdiensten in gebruik. Deze gezinnen zeggen dan ook het vaakst het traditionele tv-abonnement op, en stellen de streamingdiensten dus boven lineaire tv.
Nederland streamt
Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat ongeveer tweederde (64 procent) van de gezinnen een abonnement op ten minste een streamingdienst heeft. Van alle kijkers in de leeftijdscategorie 16 – 80 jaar heeft een kwart slechts een abonnement op een streamingdienst. 17 procent heeft minimaal vier streamingabonnementen.
Lineair
Dit leidt ertoe dat inmiddels meer dan een op de zes kijkers (16 procent) geen traditioneel lineair tv-abonnement meer heeft. Binnen de leeftijdsgroep 25 – 35 jaar is dit percentage al opgelopen tot 28 procent. Het aantal huisgezinnen zonder lineair tv-abonnement dreigt nog verder te stijgen. Meer dan een kwart (26 procent) van de ondervraagden in dit onderzoek geeft aan dat zij van plan zijn het lineaire tv-abonnement in de toekomst te gaan opzeggen. De belangstelling voor dit zogeheten cordcutten is het grootst onder gezinnen met kinderen. Negen procent van deze groep geeft aan te verwachten nog dit jaar het abonnement op te zeggen. Daarnaast geeft een op de vijf van hen aan dit in de verdere toekomst te overwegen.