Ziggo en KPN realiseren forse prijsverhoging tv en internet

Ziggo verhoogde op 1 juli de prijs van tv en internet gemiddeld met 3,4 procent. Dit komt overeen met een prijsverhoging van 23 euro per jaar. KPN was meer terughoudend en verhoogde de prijs van abonnementen voor deze diensten gemiddeld met 18 euro per jaar. Dit komt overeen met een prijsstijging van 2,6 procent. Door de prijsaanpassingen die onlangs zijn doorgevoerd, komt de prijsstijging van het gelijke abonnement gemiddeld op 80 euro per in de afgelopen drie jaar uit.
Gigabit en glasvezel
Hogere inkoopkosten van tv-content en investering in het netwerk om de grotere vraag naar data goed te kunnen verwerken, zijn de opgegeven redenen. VodafoneZiggo is bezig met het opwaarderen van het kabelnetwerk naar Gigabit, dat op DOCSIS 3.1 gebaseerd is. Ziggo kan zonder te graven deze technische opwaardering realiseren. KPN loopt met het oudere DSL-kopernetwerk tegen een technisch plafond aan. Het telecombedrijf investeert dan ook in het aanleggen van nieuw glasvezel.