Ziggo en KPN vissen in vijver 1,2 miljoen overstappers
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat 16 procent van de Nederlandse consumenten een overstap naar een andere aanbieder overweegt. Het gaat in dat geval effectief over 1,2 miljoen huishoudens. Hiervan overwegen 900.000 huishoudens de overstap binnen een jaar te doen. Nederlanders die alleen een internetabonnement hebben, zijn het meest geneigd een overstap te maken. Hoe meer diensten bij een aanbieder worden afgenomen, hoe minder snel een overstap wordt overwogen.
Meer diensten
Mede hierdoor verkopen aanbieders als VodafoneZiggo (de combinatie van Vodafone en Ziggo), KPN en T-Mobile het liefst meerdere diensten aan dezelfde klant. Om dit te stimuleren krijgen consumenten die meerdere diensten kopen diverse extra's aangeboden. Het gaat hierbij onder meer op korting op de maandlasten, gratis of korting op aanvullende tv-pakketten en dubbele data bij mobiele abonnementen.
Kortingen
De Nederlandse markt van vaste diensten is dynamischer dan ooit. Om de beste visser in de overstapvijver te zijn, bieden aanbieders nieuwe klanten kortingen aan die soms wel tot meer dan 500 euro kunnen oplopen. Ziggo en KPN bieden als de twee grootste aanbieders de hoogste kortingen aan.