Ziggo en KPN voelen steeds meer druk van streamingdiensten
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) publiceert jaarlijks het eigen onderzoek Mediamonitor. Dit geeft een onafhankelijke blik op de inhoudelijke positie van media in Nederland.
Cordcutting
Cordcutters zijn consumenten die het traditionele lineaire abonnement geheel terzijde schuiven en alleen via online diensten naar tv- en videocontent kijken. In Mediamonitor 2022 concludeert het CvdM dat er nog weinig mensen zijn die de kabel volledig hebben doorgeknipt en alleen online tv en video consumeren.
OTT
Toch ziet het CvdM een verandering in de manier waarop consumenten naar tv en video kijken. De verkopen van traditionele tv-abonnementen komen meer onder druk. Daarbij spelen niet alleen betaalde streamingdiensten een belangrijke rol. Ook de gratis streamingdiensten waarbij reclame het verdienmodel is, gaan in grotere mate een rol spelen. Dit kan er volgens het CvdM toe leiden dat steeds minder Nederlanders toegang hebben tot het lineaire aanbod van commerciële zenders.
Gratis
In Nederland zijn op dit moment al enkele gratis streamingdiensten beschikbaar. De belangrijkste is ongetwijfeld NPO Start van de publieke omroep. Hiermee kan – beperkt – naar eerder uitgezonden programma’s gekeken worden. Maar ook alle kanalen van de publieke omroep zijn live te bekijken. Er zijn daarnaast geluiden te horen dat een gratis variant van NLZIET in de pijplijn zit. Diverse betaalde streamingdiensten zoals Netflix en Disney+ hebben een goedkopere abonnementsvorm aangekondigd waarbij reclame bij de te bekijken content wordt aangeboden.