Ziggo en KPN willen abonnementen bestaande klanten omzetten
Het lijkt op het eerste oog een soort van broek-vestzak activiteit van met name Ziggo en KPN. Het omzetten van een particulier naar een zakelijk abonnement heeft voor de providers echter diverse voordelen. Ook voor een deel van de klanten kan de omzetting zorgen voor uitgebreidere dienstverlening. Voor veel overstappers zijn er ook financiële gevolgen.
Meer betalen
De zakelijke abonnementen zijn in vrijwel alle gevallen namelijk duurder. De prijs van het abonnement lijkt wel hetzelfde te zijn, maar bij een particulier abonnement is de weergegeven abonnementsprijs inclusief btw. Bij zakelijke abonnementen is de prijs exclusief btw, waardoor de daadwerkelijke kosten 21 procent hoger liggen. Voor providers betekent de overstap van particulier naar zakelijk dus een omzetverhoging. Providers bieden bij een zakelijk abonnement wel enkele voordelen. Zo is de hulpverlening bij storing vaak sneller, is er een speciale zakelijke helpdesk, worden storingen sneller opgelost en kan bij een eventuele storing bij een zakelijk abonnement bij bijvoorbeeld Ziggo gratis gebruik worden gemaakt van het mobiele netwerk van Vodafone om toch bereikbaar te blijven.
Abonnement
Desgevraagd melden providers aan Totaal TV dat particuliere klanten waarbij op het huisadres een Kamer van Koophandel (KvK) inschrijving bekend is, worden benaderd om een overstap naar een zakelijk abonnement te maken. Dit doen ze volgens eigen zeggen om het best mogelijke abonnement en bijbehorende service te leveren die bij de klant past. Hiervoor benaderen de providers klanten telefonisch om hen te wijzen op de voordelen van een zakelijk abonnement ten opzichte van het particuliere abonnement. Ook zijn er regelmatig personen in opdracht van een provider actief bij verkoopondernemingen zoals Makro, die alleen aan zakelijke klanten verkopen. Vooral Ziggo is op deze manier actief.
Nieuw abonnement
Niet alleen omzetverhoging maar ook het afsluiten van nieuwe contracten is een belangrijke reden voor de huidige gang van zaken. De markt van vaste diensten in Nederland is op dit moment uiterst dynamisch. Dit betekent dat providers nieuwe klanten lokken met welkomstbonussen die soms wel tot meer dan 500 euro kunnen oplopen. Bij het omzetten van een particulier naar een zakelijk abonnement wordt een nieuwe overeenkomst van minimaal een jaar aangegaan. Dit meestal zonder enige welkomstbonus. En als er dan als een welkomstbonus wordt gegeven, is deze van een lagere waarde. Het omzetten van particulier naar zakelijk is voor een provider dus een laagdrempelige manier om klanten zonder al te hoge extra kosten langer aan zich te binden.
Uitkijken
Wie telefonisch of persoonlijk wordt benaderd om een overstap van particulier naar zakelijk te maken, moet goed opletten. Bij een zakelijk abonnement betekent dat de klant na het zetten van een handtekening of telefonische goedkeuring ook echt vastzit aan het abonnement voor de afgesproken periode. Dit in tegenstelling tot bij particuliere abonnementen, waar een bedenktermijn van veertien dagen geldt. Het is daarom aan te bevelen om voor een eventuele overstap de voorwaarden en prijsafspraken bij het nieuwe abonnement schriftelijk te laten vastleggen en niet direct een besluit te nemen. Bekijk in alle rust de vastgelegde offerte en maak daarna de beslissing om van een particulier naar een zakelijk abonnement over te stappen. Deze overstap is zoals gezegd alleen mogelijk als op het adres waar de diensten worden geleverd een KvK-inschrijving actief is. Consumenten zonder KvK-inschrijving kunnen niet overstappen naar een zakelijk abonnement.