Ziggo en KPN zorgen voor vakantiestress: online tv kijken op vakantie niet altijd mogelijk
Dat het aantal klachten bij Ziggo en KPN het hoogst ligt, is begrijpelijk. Dit zijn namelijk de providers met de meeste tv-klanten. Maar ook providers met minder tv-abonnees zijn niet klachtenvrij. De problemen spelen bij het tijdens vakantie via de providerapp kijken naar Nederlandse zenders in een van de landen van de Europese Unie (EU). Dit kan in EU-landen officieel alleen via mobiele apparaten zoals tablet en smartphone. Kijken via providerapps voor online mediaspeler en Smart TV-internettelevisies is niet mogelijk omdat hiervoor een Nederlandse internetverbinding van de betreffende provider nodig is. Met een bepaalde VPN-verbinding is dit overigens wel mogelijk, maar daarvoor is enige kennis van computers nodig en meer specifiek het inrichten van een eigen VPN-server.
Meerdere redenen
Maar ook het kijken binnen een EU-land met tablet of smartphone blijkt niet altijd mogelijk. Op sociale media en community forums van providers zijn meldingen te lezen van Nederlanders die op vakantie niet via een Nederlandse zender kunnen kijken naar hun geliefde tv-programma of bijvoorbeeld de Olympische Spelen. Er zijn meerdere redenen waarom dit niet kan. Sommige zijn providergerelateerd, maar als bijvoorbeeld de internetverbinding in het vakantieland niet door een provider uit een EU-land wordt geleverd, is toegang tot de providerapp alsnog niet mogelijk. Dit speelt zich bijvoorbeeld af in Italië rond het Gardameer, waar enkele hotels gebruikmaken van een internetverbinding met een Zwitsers IP-adres. En omdat Zwitserland geen EU-land is, blijkt toegang tot de content van de providerapp niet mogelijk.
VPN
Zoals eerder gesteld kan gebruik van een eigen VPN-server uitkomst bieden. In deze constructie maakt u op vakantie eerst verbinding met uw eigen VPN-server thuis, die daarna de verbinding met de provider maakt. De provider ziet uw IP-adres van thuis, en geeft dus toegang tot de content van de providerapp. Ook op online mediaspelers en Smart TV-internettelevisies. Maar VPN kan er in veel gevallen ook de oorzaak van zijn dat online kijken via de providerapp niet mogelijk is. Providers blokkeren namelijk preventief internetverbindingen van IP-adressen die zijn te linken aan VPN-diensten. Als dit het geval is, is de kans groot dan na het uitschakelen van de VPN-dienst op het mobiele apparaat plotseling wel naar de providerapp kan worden gekeken.