Ziggo- en KPN-klanten kiezen vaker voor minder snel internet

Maar verkopen doen providers het maar al te graag. De reden is simpel. Het is net als bij een waterkraan. De waterprijs wordt behoudens het extra verbruik ook niet hoger als de waterkraan meer wordt opengedraaid. Behoudens wat extra energiekosten en aanverwante serverkosten wordt internet voor een provider ook niet duurder als sneller of zelfs de maximale internetsnelheid aan klanten wordt geleverd. Daar staat dan wel tegenover dat klanten voor het snellere internet soms tientallen euro per maand meer betalen. Veel meer dan de betrekkelijk lage extra kosten die providers voor het geleverde snellere internet zelf betalen.
Gigabit
En dus ligt de focus van de marketing mannen en vrouwen van providers op het hypen en meer onder de aandacht brengen van sneller internet. Daarbij gaat het vooral om gigabit en multigigabit abonnementen. En de marketing van Delta werkt hierbij naar het lijkt het beste. Uit eigen onderzoek van Telecompaper blijkt dat een kwart van de Delta-klanten een internetabonnement kopen met een snelheid van 1000 Mb/s (1 Gb/s) of hoger. Bij Odido ligt het percentage op 21 procent. Ziggo en KPN volgen van de vier grootste providers met 19 procent van de klanten die een dergelijk supersnel abonnement kopen. Daarbij geldt bij Ziggo ook dat een deel van de klanten die een gigabit abonnement kopen dit doen om een hogere uploadsnelheid te verkrijgen. Bij Delta, Odido en KPN wordt via glasvezel een gelijke down- en uploadsnelheid (symmetrisch) via glasvezel geleverd. Bij Ziggo moet voor de maximale 100 Mb/s uploadsnelheid een gigabit abonnement gekocht worden.
Langzamer
De klanten van Budget Thuis zijn vooral gericht op internet met een snelheid die meer realistisch is, gezien het dagelijkse gebruik van Nederlandse gezinnen. Zo’n 54 procent van de klanten koopt een internetabonnement met een snelheid tot maximaal 100 Mb/s. Niet toevallig gebruikt Budget Thuis niet ronkende marketingteksten over supersnel internet. Opvallend is dat ondanks de geoliede marketing ook het percentage verkochte internetabonnementen met een snelheid van 100 Mb/s of lager bij KPN en Odido hoog is.










