Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo- en KPN-klanten: trap hier niet in

    Nu in de huidige coronacrisis bijvoorbeeld traditionele inbraken niet goed mogelijk zijn, verleggen inbrekers hun terrein naar cybercriminaliteit.
    Jarco Kriek
    5 februari 2021
    comments 0
    Ziggo- en KPN-klanten: trap hier  niet in
    Foto ProShots

    Stel je voor: je hebt problemen met je tv- of internetaansluiting van Ziggo en KPN, Je zoekt op internet naar het telefoonnummer van de klantenservice van bijvoorbeeld Ziggo of KPN. De kans is dan aanwezig dat je op internetsites als klantenservicetelefoonnummernl punt com of klantenservicetelefoonnummer punt com terecht komt. Hier wordt dan verwezen naar fictieve klantenservicepagina’s van meerdere grote Nederlandse bedrijven waaronder dus ook Ziggo of KPN. Wanneer je echter contact opneemt, krijg je met een oplichter te maken.

     

    Gegevens en geld

    Eenmaal in contact met de fictieve klantenservicemedewerker gaat het snel. Zo wordt vaak gevraagd iets te downloaden om op afstand mee te kunnen kijken om een probleem op te lossen. Als dit eenmaal is gedaan dan krijgt de oplichter toegang tot de computer en kan gaan vissen naar bankrekeningen en andere persoonlijke informatie. Een ander voorbeeld is dat omwille van privacyredenen wordt gevraagd toestemming te verlenen door op een link te drukken die in een verstuurd sms-bericht staat. Vanaf dat moment hebben criminelen toegang tot de mobiele telefoon.

     

    Klantenservice zit niet in India

    Een lampje moet direct gaan branden als de zogenaamde klantenservice geen of gebrekkig Nederlands en alleen maar Engels spreekt. Op internet gaan verhalen rond dat Ziggo en KPN vanwege kostenbesparing de klantenservice naar India heeft verplaatst. Het verspreiden van dit nepnieuws behoort tot de hele opzet van deze vorm van fraude. De gesproken klantenservice van deze aanbieders is namelijk in Nederland gevestigd.

     

    Hoe kun je contact opnemen?

    Wie telefonisch contact met de klantenservice van bedrijven als Ziggo en KPN wil opnemen, maar het juiste nummer niet weet, kan het beste op zoek gaan naar de officiële internetsite van het betreffende bedrijf. Hier kan vaak op zeer makkelijke wijze het juiste nummer gevonden worden. In veel gevallen kan met de klantenservice gesproken worden als met de vaste telefoonlijn op het netwerk van de aanbieder het nummer 1200 gebeld wordt.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNXS4Allklantenservicefraudeoplichtingphishinginternetinternetcriminelen

    Reacties