Ziggo en Viaplay moeten vol gas voor Formule 1 gaan
Diverse partijen zeggen geïnteresseerd te zijn in de uitzendrechten van de Formule 1. Voor Canal+ en RTL Nederland (Videoland) kan het binnenhalen van deze uitzendrechten zorgen voor het verstevigen van de marktpositie. Maar ook zonder Formule 1 kunnen deze partijen hun huidige weg gewoon vervolgen. Dit ligt anders voor de twee belangrijkste koopkandidaten Viaplay en VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport).
Viaplay
Voor streamingdienst Viaplay is het erop of eronder. Hoewel de nieuwe CEO Roger Lodewick voor Viaplay Nederland nog een toekomst ziet zonder Formule 1, lijkt de realiteit toch echt anders te zijn. Zonder Formule 1 is het contentaanbod dat overblijft waarschijnlijk te mager. Natuurlijk zijn de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga mooie affiches, maar in de praktijk kijken er relatief weinig mensen naar. Ook het PDC darts trekt wel de echte liefhebbers, maar darts is wat in de wandelgangen een zapsport wordt genoemd: goed lineair bekeken als kijkers blijven hangen omdat ze er toevallig langszappen. Maar om nu alleen voor darten een abonnement bij een streamingdienst te kopen? Dat gaat velen toch echt te ver. De andere pijler hockey heeft als kijksport een te kleine doelgroep om als fundament voor een complete streamingdienst te dienen.
Geld en sentiment
Viaplay heeft dus Formule 1 nodig. Hoewel eigenaar Viaplay Group iedere euro moet omdraaien voordat hij wordt uitgegeven, is de oorlogskas gevuld met vele tientallen miljoenen euro's die jaarlijks aan Formule 1 mogen worden uitgegeven. Het is de taak van Viaplay Group-onderhandelaar Peter Nørrelund om bij rechtenhouder FOM naast een goed financieel bod ook het sentiment te creëren dat de uitzendrechten Viaplay wordt gegund. Een voordeel voor Viaplay Group is zonder twijfel dat dit mediabedrijf bij FOM de uitzendrechten niet alleen voor Nederland koopt, maar ook voor de Scandinavische markt.
VodafoneZiggo
Als in deze rechtenstrijd VodafoneZiggo wordt genoemd, wordt feitelijk Ziggo bedoeld. Als Formule 1 bij VodafoneZiggo terugkeert, wordt het ingezet om de huidige klanten te behouden en nieuwe klanten te winnen. Formule 1 krijgt in dat geval namelijk een prominente plaats op het kanaal Ziggo Sport, dat zonder extra kosten voor alle Ziggo-klanten beschikbaar is. Als klanten van concurrenten als KPN, Odido of Delta in dat geval naar Formule 1 willen kijken, moeten ze een aanvullend Ziggo Sport Totaal-abonnement afsluiten, dat op dit moment rond 15 euro per maand kost. Eigenlijk heeft Ziggo Formule 1heel hard nodig. Het kabelbedrijf heeft de boot die glasvezel gemist, met als gevolg een leegloop van klanten. In 2023 daalde het aantal zelfs met meer dan 100.000. Om die leegloop te stoppen en wellicht zelfs ombuigen, ligt er in ruil voor de Formule 1-uitzendrechten een cheque met een fors bedrag voor FOM klaar. Wellicht zelfs een blanco cheque waarop FOM zelf een bedrag naar keuze mag invullen.