Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en Viaplay verloren veel abonnees; wat brengt de toekomst?

    De komende weken moet duidelijk worden waar providers en streamingdiensten precies in de markt staan. Onzekerheid is er over Ziggo en Viaplay.
    Jarco Kriek
    18 oktober 2024
    comments 19
    Ziggo en Viaplay verloren veel abonnees; wat brengt de toekomst?
    Foto Getty Images

    De financiële cijfers over het derde kwartaal zijn in aantocht. Vooral voor Ziggo en Viaplay zijn deze belangrijk. Ziggo voelt de druk van glasvezelproviders en verliest aan hen tienduizenden klanten. De omzet kan nog enigszins op peil worden gehouden met prijsverhogingen. Maar ook deze weg loopt op enig moment dood. Het kabelbedrijf riskeert zich hiermee namelijk buiten de markt te prijzen. De omzet staat ook onder druk, omdat Ziggo in glasvezelgebieden soms wel welkomstbonussen tot boven de 700 euro moet aanbieden om klanten naar het eigen HFC-coaxnetwerk te lokken. Ook moet het kabelbedrijf meer geld uitgeven aan kortingen en gratis geleverde diensten en abonnementen om bestaande klanten langer aan zich te binden. 

     

    Indicatie

    Zoals al enige tijd gebruikelijk is KPN de eerste van de providers die zijn kwartaalcijfers openbaar maakt. Aan de hand van de abonneecijfers in dit verslag kan een goed inzicht worden verkregen wat de verwachtingen zijn van de situatie bij Ziggo. Groei van het aantal internetklanten bij KPN is vaak een voorbode van verlies van internetklanten bij Ziggo. Niet alleen KPN snoepte in het verleden klanten bij Ziggo weg. Odido is in Nederland op de vaste markt de snelste groeier. In de komende kwartalen is de groei bij Odido naar verwachting nog groter. Het telecombedrijf lijkt een prijsoorlog te beginnen met het nieuwe 5G-abonnement Klik&Klaar, dat met een prijs van 25 euro – met nog eens 5 euro extra korting voor bestaande klanten die meer diensten afnemen – veel goedkoper is dan de belangrijkste concurrenten Ziggo, KPN en Delta.

     

    Viaplay

    Maar nog eerder dan KPN maakt Viaplay Group de kwartaalcijfers bekend. Dan wordt ook bekend hoe het met streamingdienst Viaplay in Nederland gaat. Net als Ziggo verliest Viaplay tienduizenden klanten in Nederland. Duidelijk moet worden of het langdurig binnenhalen van de uitzendrechten van Formule 1 bij de sportminnende kijker voor voldoende vertrouwen heeft gezorgd om het abonneeverlies te stoppen of in ieder geval beperken. Feitelijk is de levensvatbaarheid van Viaplay Group verdwenen. Het bedrijf wordt door de twee grootaandeelhouders Canal+ en PPF op de been gehouden.

    ZiggoVodafoneZiggoViaplayViaplay Groupkwartaalcijfers

    Reacties