Ziggo en Vodafone vaker gebundeld
Het combineren van de krachten van Ziggo en Vodafone was voor de eigenaren Liberty Global en Vodafone Group in 2017 aanleiding om beide bedrijven in de joint venture VodafoneZiggo te laten samensmelten. In de hedendaagse markt is het aantal abonnees niet meer het belangrijkste doel van een mediabedrijf. Belangrijker is het maandelijks bedrag wat de abonnees gemiddeld aan gekochte abonnementen betaalt. Met dit in het achterhoofd zijn de zogenaamde vast/mobile-multiplayabonnementen voor de drie belangrijkste spelers in Nederland – VodafoneZiggo, KPN en T-Mobile – uiterst belangrijk. Om klanten naar dergelijke gecombineerde abonnementen te lokken, wordt met gratis extra diensten en kortingen gestrooid. Naast kortingen oplopend tot tientallen euro’s per jaar worden ook mobiele databundels verdubbeld en extra zenderpakketten van onder meer de betaalzenders FOX Sports en Ziggo Sport Totaal zonder extra kosten aan klanten geleverd.
VodafoneZiggo tevreden
VodafoneZiggo beleefde in het vierde kwartaal van 2018 het beste kwartaal in de twee jaar dat de onderneming inmiddels bestaat. Dit zorgde al voor positieve gezichten binnen het hoofdkantoor van VodafoneZiggo in Utrecht. Nog blijer zijn de beleidsbepalers van het mediabedrijf met de groei van het aantal klanten dat zowel vaste als mobiele abonnementen hij VodafoneZiggo koopt. Inmiddels doet 32 procent van de klanten dit. Bij Ziggo was in 2018 de groei van het aantal klanten dat ook een mobiel abonnement bij Vodafone kocht 183.000. Andersom zijn 294.000 klanten van Vodafone het afgelopen jaar ook vaste abonnementen bij Ziggo gaan kopen.