Ziggo kan op verzoek contentaanbieder opname via CI+ met smartcard blokkeren

Na meerdere meldingen van klanten werd de blokkade weggenomen. Ziggo maakte via het VodafoneZiggo Community forum duidelijk dat de blokkade door een foutieve instelling werd veroorzaakt. De fout maakte echter wel duidelijk dat het kabelbedrijf gebruikers met een CI+ module en smartcard restricties kan opleggen bij het opnemen van programma’s via eigen apparatuur.
Mogelijkheid
Het is niet uit te sluiten dat Ziggo-klanten die eigen hardware gebruiken in combinatie met een CI+ module te maken krijgen met restricties bij het opnemen. Dit blijkt uit een reactie van een woordvoerder van eigenaar VodafoneZiggo op vragen van Totaal TV. “In de CI+ specificaties is vastgelegd dat het opnemen van programma’s geblokkeerd kan worden. Dit heeft als doel om de content te beschermen tegen oneigenlijk gebruik en is door de contentaanbieders, zoals omroepen en studio’s zo voorgeschreven. Wij zijn als branche dus gebonden aan de eisen die contentaanbieders stellen om hun content te beschermen. Al onze apparatuur moet hieraan voldoen”, aldus Selma Nederhoed namens VodafoneZiggo.
Geen onderscheid
In de afgelopen periode zijn er volgens Nederhoed bij Ziggo op dit punt geen wijzigingen doorgevoerd. “Voor zover bij ons bekend zijn er recent geen wijzigingen geweest in de signalering die bepaalt of een programma mag worden opgenomen. Voor de volledigheid: er wordt hierbij door ons geen onderscheid gemaakt tussen CI+ en set-top boxen met smartcard. Technisch is de signalering bij CI+ wel anders dan bij set-top boxen.”