Ziggo geliefd bij ouderen, maar verliest band met jongere consument

Dat vooral oudere consumenten voor Ziggo kiezen, hoeft niet op voorhand nadelig te zijn voor het kabelbedrijf. Ouderen zijn meer merkvast en hebben veel minder behoefte aan providerhoppen. Mocht deze groep klanten toch willen morrelen aan hun oude abonnement – inclusief de opstapelende prijsverhogingen – dan kost het voor een provider minder geld om hen als klant binnenboord te houden. Een korting bij het verlengen van een abonnement is voor Ziggo voordeliger dan het binnenhalen van een nieuwe klant.
Leeftijdsopbouw
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat Ziggo de favoriete provider is bij consumenten met een leeftijd boven de 55 jaar. Ziggo is dan ook meer geliefd dan KPN bij consumenten ouder dan 68 jaar. Zo’n 44 procent in deze leeftijdsgroep zegt voor Ziggo te kiezen. KPN is echter juist de meer gekozen provider bij consumenten tussen de 24 en 35 jaar. KPN heeft hier een marktaandeel van 34 procent, terwijl dat van Ziggo 10 procent lager ligt. In deze leeftijdsgroep scoren ook Odido en Delta goed. Duidelijk blijkt dat jongeren meer kiezen voor internet via het snellere glasvezel dan het oudere coaxnetwerk van Ziggo.
Investeren
Gelet op de uitkomst van dit onderzoek is de keuze van Ziggo om vooralsnog vast te houden aan coax in combinatie met DOCSIS misschien nog niet zo gek. Dit geldt ook voor de mening van het kabelbedrijf dat de nu geboden internetsnelheid hoog genoeg is om aan de behoefte van de klanten te voldoen. Met de recente nieuwe abonnementsvormen met lagere prijzen probeert Ziggo de diensten ook voor jongere consumenten aantrekkelijk te maken en de terugloop van het aantal klanten te stoppen.










