Ziggo gooit roer om en gaat bestaande klanten vertroetelen: prijzenslag internet in aantocht

VodafoneZiggo maakte gisteren via Nu.nl bekend dat het aan de vooravond staat van een koerswijziging bij met name bedrijfsonderdeel Ziggo. Het kabelbedrijf verliest aan de lopende band klanten. Ondanks meerdere pogingen dit verlies te stoppen, is dit tot op heden niet gelukt. VodafoneZiggo moet daarom aan een knop gaan draaien waar het eigenlijk liever van af had willen blijven: de prijsstelling. Dus niet alleen gunstige prijzen voor nieuwe klanten, maar ook meer concurrerende prijzen voor bestaande klanten.
Klantverlies
Eigenlijk loopt VodafoneZiggo met de nu nieuwe nieuwe koers van Ziggo achter de fanfare aan. Toen de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC door Liberty Global werden samengevoegd tot het huidige Ziggo stond de abonneeteller op 4,3 miljoen. Met de komende kwartaalcijfers in zicht is het aantal abonnees nu maar liefst ruim 900.000 lager. Met de huidige ARPU van zo’n 56 euro per maand in totaal een gemiste omzet van meer dan 600 miljoen euro per jaar. Het einde van het klantverlies is nog niet in zicht: in de afgelopen periode verloor Ziggo gemiddeld minimaal 10.000 klanten per maand. Maandelijks scheelt dat 7 miljoen in omzet. Dit los van het verlies van inkomsten bij het bedrijfsonderdeel Vodafone door vertrekkende Ziggo-klanten die vanwege het FMC-voordeel bij de nieuwe provider ook het mobiele abonnement opzeggen.
Voordelen
Om de nog overgebleven trouwe bestaande klanten te behouden, krijgen deze als eerste de mogelijkheid om nieuwe diensten af te nemen. Dit begint de komende weken met het nieuwe Wifi Extra Groot internetabonnement met een (download)snelheid van 2 Gb/s. Maar aan Nu.nl liet VodafoneZiggo doorschemeren dat er ook financiële voordelen komen voor consumenten met zowel een Ziggo als een Vodafone abonnement. Dit moet gaan zorgen voor gunstigere en meer concurrerende prijzen vergeleken met bijvoorbeeld KPN en Odido; providers die via glasvezel diensten leveren en waaraan Ziggo veel klanten verliest.
Sportrechten
Hoewel Ziggo door de bredere beschikbaarheid van glasvezel in het eigen verzorgingsgebied veel klanten heeft verloren, is dit zeker niet de enige reden voor consumenten om het kabelbedrijf de rug toe te keren. Het verlies van de Formule 1 uitzendrechten bijna vier jaar geleden heeft het klantverlies versterkt. De exclusieve uitzendrechten van UEFA voetbalcompetities voor clubteams heeft het door Formule 1 vrijgekomen gat nooit kunnen dichten.
Prijzenslag
Voor consumenten kan de koerswijzing positieve gevolgen hebben. Als Ziggo een prijsverlaging voor een deel van de bestaande klanten gaat doorvoeren, is het niet uitgesloten dat andere providers dit voorbeeld volgen. De Nederlandse markt voor vaste diensten is op dit moment dermate dynamisch dat alle spelers elkaar nauwlettend volgen en daadwerkelijk in actie komen als een concurrent wijzigingen in prijs en aanbod aanbrengt.