Ziggo groeit, KPN krimpt fors
Elk kwartaal vergelijkt marktonderzoeker Telecompaper de kwartaalcijfers van bedrijven die in Nederland onder meer tv en internet via vaste netwerken aanbieden. Uit het Dutch Television Market onderzoek over het tweede kwartaal dat Telecompaper heeft opgesteld blijkt dat in drie maanden tijd het aantal verkochte tv-abonnementen met 12.000 is gedaald. Dit is minder dan in voorgaande kwartalen. Mogelijk dat de coronacrisis Nederlanders ervan heeft weerhouden wijzigingen in gekochte vaste diensten aan te brengen.
Fout van Ziggo
Opvallend is dat Ziggo het aantal tv-klanten met 2.000 zag stijgen. Het is voor het eerst sinds de fusie met UPC in 2015 dat het aantal verkochte tv-abonnementen bij het kabelbedrijf stijgt. De stijging heeft overigens te maken met een vergissing in facturering door VodafoneZiggo. Hierdoor keken enkele duizenden klanten enige tijd naar tv zonder daarvoor het benodigde DKTV-abonnement te betalen. Deze huishoudens werden dan ook niet bij het aantal tv-klanten meegerekend. Na constatering van de fout werden de betrokken huishoudens door Ziggo aangeschreven. Het grootste deel besloot daarna een betaald abonnement te nemen. De maanden die zij zonder te betalen naar tv hadden gekeken, hoefden niet betaald te worden. Hierdoor was in de kwartaalcijfers een opmerkelijke stijging van het aantal tv-klanten dat het basis DKTV-abonnement koopt te zien. Zonder deze correctie had Ziggo naar verwachting ook tv-klanten verloren.
KPN in de min
KPN is de grootste factor waarom het aantal verkochte tv-abonnementen is gedaald. Dit komt mede door Digitenne dat een stille dood lijkt te sterven als er geen structurele wijzigingen bij dat bedrijfsonderdeel worden doorgevoerd. KPN verloor in het tweede kwartaal maar liefst 15.000 tv-klanten. Meer dus dan de totale daling in de gehele sector. In een jaar tijd heeft KPN maar liefst 2,6 procent van het totale aantal tv-klanten verloren. Hierdoor kwam het aantal verkochte tv-abonnementen onder 2,3 miljoen uit.