Ziggo groeit, KPN krimpt

Uit het kwartaalrapport van marktonderzoeker Telecompaper blijkt dat het aantal breedbandinternetaansluitingen met 0,3 procent tot 7,48 miljoen is gestegen. Vooral Ziggo en T-Mobile zorgden voor de stijging. Het aantal aansluitingen dat internet door T-Mobile geleverd krijgt, steeg met 17.000. Ziggo realiseerde een stijging van 13.000. Dit staat in schril contrast met KPN. Het telecombedrijf leverde in het derde kwartaal juist via minder aansluitingen internet. Het aantal verkochte abonnementen daalde met 5.000 voor de merken KPN, XS4All en Telfort. Voordeel voor KPN is wel dat een deel van de verloren abonnementen is overgegaan naar providers die via de netwerken van KPN internet leveren. Op deze manier genereert het telecombedrijf via een omweg inkomsten.
Kabel
Kabel blijft de meest gebruikte infrastructuur om internet aan Nederlanders te leveren. Het marktaandeel van kabel steeg met 0,4 procent. Kabelbedrijven leveren via 3,46 miljoen aansluitingen internet. Een grotere groei realiseerde glasvezel met 0,8 procent. Hierdoor kwam het aantal aansluitingen op 1,21 miljoen uit. Een daling is bij koperdraad (DSL) zichtbaar. Met 2,81 miljoen aansluitingen blijft deze infrastructuur na kabel wel het meest gebruikt.