Ziggo hard onderuit
Ziggo blijft het zorgenkindje van VodafoneZiggo. Net als in de voorgaande kwartalen werd dit duidelijk bij de presentatie van de recente kwartaalcijfers. Het aantal klanten bij het kabelbedrijf is gezakt tot onder de 3,7 miljoen (3,67 miljoen). Dit betekent dat Ziggo in de afgelopen drie maanden 20.200 klanten verloor. Dit ondanks promotionele acties met welkomstkortingen voor nieuwe klanten die opliepen tot enkele honderden euro's. Met in totaal 7,36 miljoen aansluitingen komt de dekkingsgraad uit op 50 procent. Dit betekent dat nog slechts één op de twee Ziggo-aansluitingen daadwerkelijk wordt gebruikt voor de levering van de vaste diensten tv, internet en/of telefonie. Bij het samenvoegen van de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC in 2015 lag de dekkingsgraad nog net onder de 60 procent.
Televisie
Omdat tv de basis is van toegang tot het Ziggo-kabelnetwerk is de daling bij de tv-abonnementen gelijk aan het totale klantverlies, dus 20.200. Dit aantal is zonder de misgelopen abonnementsverkoop van premium aanvullende abonnementen zoals van Ziggo Sport Totaal, ESPN en Film1.
Internet
Het aantal internetabonnementen daalde met 9.000 naar 3,3 miljoen. Ziggo leverde consumenten in totaal 15.400 internetabonnementen minder. Daar tegenover staat wel een groei van 6.100 internetabonnementen in het zakelijke segment. Het abonnementsverlies bij het onderdeel internetbellen (VoIP) bedroeg 71.100 waardoor het totale aantal vaste telefoonlijnen op 1,86 miljoen uitkwam. De dalende trend bij VoIP is ook zichtbaar bij alle andere aanbieders van deze dienst, zoals KPN en T-Mobile. Dit heeft te maken met de groei van het aantal onbeperkt bellen-abonnement bellen in het segment mobiele telefonie.