Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo heeft Formule 1 nodig in strijd tegen glasvezel

    VodafoneZiggo zal nog meer gebrand zijn op het binnenhalen van de uitzendrechten van Formule 1 voor de periode na 2024. Reden is het tegenvallende resultaat bij Ziggo.
    Jarco Kriek
    25 juli 2023
    comments 10
    Ziggo heeft Formule 1 nodig in strijd tegen glasvezel
    Foto Getty Images

    De Formule 1 is tot eind 2024 bij Viaplay te zien. Tenminste als eigenaar Viaplay Group de biedingstrijd om de uitzendrechten voor Formule 1 voor de periode na 2024 als winnaar afsluit. Naar verwachting begint het miljoenenspel volgende maand. De verwachting is dat de eerste biedingsronde nog geen winnaar bekend is. Daarna volgt een tweede, definitieve biedingsronde. In dat geval is de nieuwe eigenaar van de uitzendrechten hoogstwaarschijnlijk in september bekend. Twee bedrijven gaan in ieder geval bieden op de uitzendrechten. Dit zijn Viaplay Group en VodafoneZiggo. Mogelijk dat Viaplay Group bij de biedingen samenwerkt met lokale partijen, waarbij dan Canal+ (Canal Digitaal) een mogelijke kandidaat is. Canal+ kocht onlangs een belang van 12 procent in Viaplay Group.

     

    Kwartaalcijfers

    Mocht Viaplay Group de strijd om de uitzendrechten verliezen, dan sluit CEO Jørgen Madsen Lindemann niet uit dat Viaplay als streamingdienst verdwijnt uit Nederland. Ook bestaat de kans dat Viaplay Group een sublicentie voor het uitzenden van live races in 2024 verkoopt. De kwartaalcijfers die VodafoneZiggo betreffende het tweede kwartaal bekend heeft gemaakt, zorgen niet alleen bij dit mediabedrijf in het hoofdkantoor voor zorgelijke gezichten. Ook in het hoofdkantoor van Viaplay Group in Stockholm had men meer positieve financiële cijfers van VodafoneZiggo willen verwelkomen.

     

    Belang

    Met het forse klantverlies bij de consumentendivisie van Ziggo – 35.400 minder internetabonnementen – staat het kabelbedrijf op achterstand in de concurrentiestrijd met glasvezel. KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Open Dutch Fiber (ODF) en Delta Fiber leggen in rap tempo glasvezel aan. Dit zorgt ervoor dat de abonnee-aantallen bij Ziggo onder druk komen te staan. Het aanbieden van soms heel hoge welkomstbonussen aan nieuwe klanten en het weggeven van gratis abonnementen en diensten aan bestaande klanten, kon niet voorkomen dat Ziggo het afgelopen kwartaal het hoogste klantverlies in vele kwartalen noteerde.

     

    Ziggo Sport

    Ziggo is in neerwaartse spiraal beland nadat het de uitzendrechten voor de Formule 1 verloor. Ziggo bood Formule 1 zonder extra kosten aan alle klanten aan. Dit terwijl abonnees van de concurrenten rond de 15 euro per maand moesten betalen om Max Verstappen en de 19 andere coureurs in actie te zien. Vervangende sporten die het gat van Formule 1 moesten dichten zoals MotoGP zijn minder interessant gebleken. En het is twijfelachtig of het uitzenden van alle Europese UEFA voetbalcompetities voor clubteams wel het ‘Formule 1 gat’ kan dichten. Om de concurrentiedruk van glasvezel te kunnen weerstaan heeft Ziggo meerdere opties. Het kan de abonnementsprijzen flink verlagen maar dat kost op jaarbasis meer dan tegen een te hoge prijs de uitzendrechten van Formule 1 voor de voeten van andere geïnteresseerden weg te kapen. Het is voor VodafoneZiggo dan ook van groot belang om de uitzendrechten van Formule 1 voor Ziggo en Ziggo Sport/Ziggo Sport Totaal te bemachtigen. In dat geval kan de achterstand in de strijd met glasvezelproviders eenvoudiger naar een voorsprong worden omgebogen.

    ZiggoVodafoneZiggoZiggo SportZiggo Sport TotaalFormule 1uitzendrechtenkwartaalcijfersglasvezelconcurrentieconcurrentiestrijdconcurrentiedrukViaplayViaplay Group

    Reacties