Ziggo belooft beterschap

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) tikte VodafoneZiggo eind februari al op de vingers omdat nog niet alle klanten de mogelijkheid van vrije modemkeuze hebben. Ziggo-klanten die in het voormalige UPC-gebied wonen kunnen nog steeds niet een eigen internetmodem gebruiken en zijn aangewezen op de internetmodem dat Ziggo hen in bruikleen levert.
Boete
Voor ACM is de maat nu vol. De toezichthouder legt Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo nu een last onder dwangsom op. VodafoneZiggo krijgt tot 1 juli de tijd om aan alle regels te voldoen. Is dit binnen deze periode nog niet gebeurd, dan moet VodafoneZiggo een boete van 12.500 euro per dag met een maximum van 500.000 euro betalen. De concurrenten van Ziggo – onder meer KPN, T-Mobile en Delta Fiber – houden zich sinds 28 januari wel aan de nieuwe Europese regelgeving.
VodafoneZiggo reageert
In een reactie op het persbericht van ACM laat woordvoerder Ronald van der Aart aan Totaal TV weten ervan uit te gaan dat het probleem voor 1 juli is opgelost. “Ziggo heeft sinds eind januari vrije modemkeuze in grote delen van haar verzorgingsgebied. Het netwerk in voormalig UPC-gebied is technisch echter anders opgebouwd. Daardoor is het daar meer werk om de mogelijkheid van een eigen modem in te voeren. De afgelopen maanden is ook daar het netwerk stap voor stap geschikt gemaakt voor vrije modemkeuze en het overgrote deel van onze klanten heeft inmiddels deze optie. We verwachten de hele operatie per 1 juli volledig afgerond te hebben.”