Ziggo heeft het moeilijk op dynamische vaste markt: kabelinternet uit de gratie

Het aantal overstappers onder tv- en internetaanbieders blijft ieder jaar stijgen. Dit komt vooral door de aanbieders zelf. In plaats van vaste trouwe klanten meer te belonen, ligt de focus op dit moment vooral op het met hoge welkomstbonussen binnenhalen van nieuwe klanten. Voor consumenten betekent deze strategie dat jaarlijks overstappen van tv- en internetaanbieder jaarlijks honderden euro besparing kan opleveren. Maar juist het bedrijf dat de hoogste welkomstbonussen uitreikt, profiteert hier het minste van.
Passé?
Uit gegevens van abonnementenverkoper Overstappen.nl blijkt namelijk dat in het eerste kwartaal van dit jaar 63 procent van alle overstappende Nederlanders voor glasvezel kiest. Dit ondanks de hoge welkomstbonussen die Ziggo nieuwe klanten in het vooruitzicht stelt. In de eerste maanden van 2024 is het aantal overstappende klanten dat voor glasvezel kiest met 5 procent gestegen. Uit cijfers van Overstappen.nl bleek dat het aantal overstappers dat voor glasvezel kiest procentueel op 58 uitkwam. De doorlopende stijging van het aantal overstappers dat voor glasvezel kiest, maakt opnieuw duidelijk dat de toekomst voor Ziggo minder rooskleurig is. Ook DSL (koperdraad) is minder in trek. Alleen komt bij deze aanbieders de klap minder hard aan omdat de meeste van hen ook diensten verkopen via glasvezelnetwerken van de exploitanten KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber.
Veranderende markt
Jean-Paul Würsten - Expert Telecom bij Overstappen.nl – in een reactie. “De stijgende trend in het aantal afgesloten glasvezelabonnementen laat zien dat huishoudens een groeiende voorkeur hebben voor de voordelen van glasvezel. Dit terwijl de kosten van glasvezelabonnementen over het algemeen hoger liggen dan die van DSL of kabel. We zien dat huishoudens steeds vaker voorkeur geven aan glasvezelabonnementen vanwege de hogere snelheden, betrouwbaarheid en de onafhankelijkheid van de afstand tot de wijkcentrale. Ook merken we op dat er een groeiende behoefte is aan sneller en betrouwbaarder internet voor streaming, online gaming, thuiswerken en andere online activiteiten.”
Meer glasvezel
Dat het aantal overstappers dat voor glasvezel kiest blijft stijgen, is overigens vooral het gevolg van de beschikbaarheid van glasvezel in Nederlandse woningen. In het afgelopen jaar kwam in ongeveer 1,5 miljoen woningen een glasvezelaansluiting in de meterkast. Hierdoor is het totale aantal glasvezelaansluitingen boven de zeven miljoen uitgekomen. Dit is 90 procent van de woningen.
Kabel
Glasvezel kan dan wel sneller en vaak ook stabieler internet leveren dan de kabel, maar voor consumentengebruik zijn de internetabonnementen die Ziggo zijn klanten levert ruim voldoende om aan hun eisen te voldoen. Ziggo heeft daarnaast met het beste tv-platform een belangrijke troef in handen. Dat Nederlanders toch in steeds meer gevallen bij een overstap voor een glasvezelprovider kiezen heeft meerdere redenen. Zo is er de perceptie dat met glasvezel gekozen wordt voor een ‘state of the art’ techniek. Maar belangrijker is wellicht dat Ziggo vergeleken met glasvezel te duur is. Iets dat het kabelbedrijf juist met hoge welkomstbonussen voor overstappers wil camoufleren. Nu blijkt dat dit niet werkt, moet Ziggo wellicht overstappen op een heel andere strategie. Namelijk niet nieuwe klanten lokken met hoge kortingen, maar bestaande klanten met kortingen belonen voor trouw. Zeker in deze periode waarin meer Nederlanders Ziggo – en dus de kabel – vaarwel zeggen om hun heil bij een glasvezelprovider te zoeken.