Ziggo houdt ook met hoge kortingen klanten niet vast: wel beste periode sinds tijden
Uit de financiële cijfers over het eerste kwartaal van moederbedrijf VodafoneZiggo blijkt dat de neerwaartse spiraal bij Ziggo enigszins gekeerd is. Het kabelbedrijf verloor in deze periode ‘slechts’ 4.000 klanten. Dit is het laagste aantal in de afgelopen tien kwartalen. Het totale aantal klanten is gedaald tot 3,672 miljoen. De netwerkbezitting daalde ligt naar 49,8 procent. De toegang tot het aantal adressen werd mede door beschikbaarheid in nieuwbouw met 6.800 aansluitingen uitgebreid naar 7,38 miljoen .
Minder abonnementen
Ziggo verkocht ruim honderdduizend abonnementen minder. Dit is vooral terug te leiden naar het cordcutten van Nederlandse huishoudens en onbeperkte belminuten bij mobiele abonnementen. Zo verkocht Ziggo in de eerste drie maanden van 2023 20.000 tv-abonnementen (3,645 miljoen) en 76.000 (1,71 miljoen) vaste telefoonabonnementen minder. Internet – de belangrijkste dienst van aanbieders van vaste diensten – verloor met een gedaalde verkoop van 8.500 abonnementen (3,299 miljoen) ook behoorlijk terrein. Al blijft het verlies van internetklanten onder dat van belangrijkste concurrent KPN, dat eerder de kwartaalcijfers bekendmaakte.
Kortingen
Toch is het klantverlies bij Ziggo enigszins opmerkelijk. Het kabelbedrijf probeerde met kortingen die konden oplopen tot meer dan 500 euro nieuwe klanten te werven. Uit de kwartaalcijfers van VodafoneZiggo blijkt onomstoten dat het aantal weglopende klanten groter is dan de aanwas van nieuwe klanten. Zo verloor het kabelbedrijf 18.500 klanten, terwijl de aanwas van nieuwe klanten 10.000 was.