Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Ziggo in het nauw door opkomst glasvezel, komende kwartalen spannend’

    Ziggo heeft het moeilijk op de consumentenmarkt. Nadat er eerst klanten afhaakten door het verlies van de uitzendrechten voor de Formule 1, is nu glasvezel het probleem.
    Jarco Kriek
    13 september 2022
    comments 6
    ‘Ziggo in het nauw door opkomst glasvezel, komende kwartalen spannend’

    Uit een analyse van marktkenner Telecompaper blijkt dat de komende kwartalen spannend worden voor Ziggo en eigenaar VodafoneZiggo. Ziggo leidt al enige tijd klantverlies. Een lichtpuntje in de financiële cijfers over het tweede kwartaal is dat het verlies van breedbandklanten kleiner was dan in de voorgaande kwartalen. Dit kan er op duiden dat een stabilisatie van klantenaantal aanstaande is. Kan, wat het is ook mogelijk dat Ziggo het verlies van de uitzendrechten van Formule 1 nu achter de kiezen heeft. Een andere dreiging is de versnelde uitrol van glasvezel door KPN (KPN NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber (met als hoofdhuurder T-Mobile). Dit kan in de komende maanden voor een toename van het klantverlies leiden.

     

    Voordelen Ziggo

    VodafoneZiggo richt bij bedrijfsonderdeel Ziggo de komende periode de focus op drie onderdelen. Dit zijn DOCSIS 3.1, Ziggo Sport en FMC. Met FMC worden klanten bedoeld die de vaste diensten van Ziggo combineren met mobiele diensten van VodafoneZiggo. FMC-klanten krijgen gratis extra diensten, tv-pakketten, dubbele mobiele data en kortingen aangeboden. In Nederland is VodafoneZiggo met FMC-voordelen het aantrekkelijkst. Van Ziggo breedbandklanten neemt 45 procent ook een mobiel abonnement bij Vodafone en is dus FMC-klant. Maar op andere punten gaat het minder goed met Ziggo. De bezettingsgraad komt niet meer verder dan 50,3 procent. Dit betekent dat iets meer dan de helft van het aantal aanwezige huisaansluitingen daadwerkelijk wordt gebruikt voor de levering van diensten. De kans is aanwezig dat het aandeel aan actieve aansluitingen nog dit jaar onder de vijftig procent zakt. Het kabelbedrijf verloor in minder dan tien jaar meer dan een half miljoen klanten en zag in deze periode de bezettingsgraad met tien procent dalen.

     

    Spanning

    De komende kwartalen worden voor VodafoneZiggo dan ook spannend. Daarbij is het vooral belangrijk of Ziggo de concurrentie van glasvezel met DOCSIS 3.1 kan afslaan. Ziggo hoopt voor het einde van dit jaar alle huisaansluitingen op DOCSIS 3.1 te hebben overgezet. Daarna lijkt de weg naar verbeterde internetdiensten met vooral een hogere uploadsnelheid vrij te zijn.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetDOCSIS 3.1kwartaalcijfersonderzoekTelecompaper

    Reacties