Ziggo in opspraak door opdringerige en leugenachtige verkoop abonnementen

Ziggo zet externe bedrijven in die via medewerkers aan de deur abonnementen proberen te verkopen namens het kabelbedrijf. Bij Omroep Max zijn hierover veel klachten binnengekomen. Deze variëren van het vertellen van leugens om maar abonnementen kunnen te verkopen tot het schelden en spugen als het niet lukt om een abonnement te verkopen. Problemen met de verkoop van abonnementen aan de deur is niet nieuw. Bij MAX Magazine – de tv-gids van Omroep MAX – kwamen bij de rubriek Mediavragen al eerder klachten van lezers aan bod over deurverkoop van diverse providers waaronder Ziggo, KPN en Odido.
Betaling
Het probleem bij deze manier van verkopen, is dat verkopers een laag basisloon ontvangen. Dit wordt aangevuld met een bedrag dat voor ieder verkocht abonnement aan dit basisloon wordt toegevoegd. Het is dus voor de verkopers van belang om veel abonnementen en het liefst de duurdere abonnementen te verkopen. Daarbij is een leugentje om bestwil – en dus niet ten gunste van de consument – voor een deel van de verkopers een normale zaak. Met advies is dan ook om bij verkoop aan de deur van welke provider dan ook geen handtekening te zetten of schriftelijke toezegging te doen. Ook het afgeven van een bankrekeningnummer wordt ten strengste afgeraden. Wie interesse heeft in een dergelijk aanbod, kan het beste een schriftelijke offerte van de betreffende provider laten toesturen. In dat geval kan rustig worden nagedacht over het nemen van een abonnement, na een vergelijking met het aanbod van andere providers.
Verbod
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt de deurverkoop van abonnementen en diensten overigens kritisch in de gaten. Zo is inmiddels een verbod aangekondigd op deurverkoop van bepaalde diensten, zoals energie. Dat Ziggo vaker tot deurverkoop overgaat heeft te maken met de snelle uitrol van glasvezel. In gebieden waar net of binnenkort diensten via glasvezel beschikbaar zijn, gaan externe bedrijven namens Ziggo op pad. Een veelgehoorde leugen is dat Ziggo diensten via de onlangs geactiveerde glasvezel is gaan leveren. Iets dat feitelijk niet het geval is. Overigens gebruiken ook deurverkopers van externe bedrijven die abonnementen voor andere providers verkopen te pas en onpas onwaarheden om abonnementen te slijten.
Hoe kan je kijken?
Het consumentenprogramma Meldpunt van Omroep MAX wordt op vrijdag 12 april om 19.50 uur op NPO 2 uitgezonden.