Ziggo in spagaat: zorgt prijsverhoging voor grotere uitstroom klanten?
Naar verwachting deze week – maar anders in de loop van volgende week – worden de nieuwe abonnementsprijzen van Ziggo bekend. Met de huidige inflatie is het vrijwel zeker dat de prijs omhoog wordt bijgesteld. Een prijsverhoging brengt ook gevaren met zich mee. Alle klanten kunnen namelijk lopende overeenkomsten zonder financiële consequenties opzeggen. Zeker nu KPN NetwerkNL (KPN), Open Dutch Fiber (T-Mobile) en Delta Fiber (Delta en Caiway) in snel tempo binnen het verzorgingsgebied van Ziggo aan het aanleggen zijn, kan dit voor een grote klantenuitstroom bij Ziggo zorgen.
KPN
De grootste concurrent van Ziggo is KPN. Dit telecombedrijf liet de eigen klanten deze week weten dat vanaf 1 juli de prijs van internetabonnementen gemiddeld met 3,5 procent (€1,90 per maand) gaat stijgen. In België verhoogt Telenet de prijs van abonnementen met gemiddeld bijna vijf procent. Dit is een slecht teken voor Ziggo-klanten omdat grootaandeelhouder Liberty Global van Telenet voor de helft eigenaar is van VodafoneZiggo, waaronder Ziggo valt.
Oude truc
In de aanloop naar de komende prijsaanpassing haalde Ziggo een oude truc uit de doos. Een gratis verhoging van de internetsnelheid bij de meest verkochte internetabonnementen. Inderdaad de eerste maanden gratis maar daarna gevolgd door de jaarlijkse prijsverhoging. Minimaal twee keer eerder in het zevenjarig bestaan van Ziggo werd deze strategie gevolgd.
Spagaat
De vraag voor Ziggo hoe ver het bedrijf met een prijsverhoging kan gaan. Klanten klagen omdat zij veel zijn kwijtgeraakt. Hierbij vallen vaak de woorden Formule 1 en HBO waarvan Ziggo sinds dit jaar de uitzendrechten aan respectievelijk Viaplay en HBO Max is kwijtgeraakt. Daarnaast is over enkele weken het Engelse Premier League-voetbal niet meer bij Ziggo (Ziggo Sport) te zien. De verwachte prijsverhoging wordt dan ook niet veroorzaakt door het tv-deel van het abonnement. Het is juist het steeds meer gebruikte internet dat voor hogere kosten zorgt. Hierbij spelen investeringen in kwaliteit en veiligheid een cruciale rol. De spagaat waarin VodafoneZiggo zich bevindt is om een balans tussen verliezen van tv-content en investeringen in internet te vinden en hier de prijsaanpassing op te baseren. Daarbij speelt ook de uitleg van de prijsaanpassing een belangrijke rol.