Ziggo internet ondanks opkomst glasvezel meer gebruikt
VodafoneZiggo heeft de financiële cijfers over het laatste kwartaal van 2022 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat bedrijfsonderdeel Ziggo nog altijd klanten verliest, maar dat dit verlies wel afzwakt. De teller van het totale aantal tv-klanten van het kabelbedrijf stond op 31 december op 3.664.000. Dat is 5.700 minder dan aan het einde van het derde kwartaal. Over heel 2022 heeft Ziggo in totaal 65.100 tv-abonnees verloren.
Internet
Opvallend is dat VodafoneZiggo publiceert dat het in het vierde kwartaal van 2022 in totaal 3.307.000 klanten had met een internetabonnement. Dit zijn er 6.500 meer dan aan het einde van het derde kwartaal. De stijging wordt onder meer veroorzaakt door het aanbieden van hoge welkomstkortingen aan nieuwe klanten en kortingen en voordelen die bestaande klanten kregen bij het verlengen van het abonnement met een bepaalde contractvaste periode. Tevens investeerde VodafoneZiggo meer in klantapparatuur. De omzet van de consumentenafdeling van Ziggo ging mede om deze redenen met drie procent omlaag.
Glasvezel
Ziggo lijkt de opmars van de glasvezelnetwerken van KPN NetwerkNL/Glaspoort, Delta Fiber en Open Dutch Fiber goed te hebben opgevangen. Abonnees die op dit moment bij Ziggo een internetabonnement hebben, krijgen daarnaast vanaf mei een hogere internetsnelheid aangeboden. De maximale uploadsnelheid bij consumentenabonnementen stijgt naar maximaal 75 Mb/s, terwijl de downloadsnelheid met maximaal 1000 Mb/s (1 Gb/s) gelijk blijft. Zakelijke klanten zien zowel de maximale down- als uploadsnelheid stijgen naar respectievelijk 1200 Mb/s (1,2 Gb/s) en 100 Mb/s.
Voldoende
Ziggo blijft hiermee op het gebied van upload ver achter bij aanbieders die internet via glasvezel met een symmetrische snelheid leveren. VodafoneZiggo stelt dat uit eigen onderzoek is gebleken dat de aangekondigde hogere internetsnelheid voldoende is om aan de behoefte van klanten te voldoen.