Ziggo internet-first strategie begrijpelijk maar ook frustrerend

Voor Ziggo zijn de lopende projecten uitrol van gigabit internet en afschakeling van analoge FM-kabelradio het belangrijkst. Een moderator van het eigen gebruikersforum van Ziggo liet dit ontvallen in een discussie over het HD-aanbod bij het kabelbedrijf. Het uitbreiden van het HD- en tv-aanbod moet even pas op de plaats maken voor de lopende projecten die vooral zijn bedoeld om internet te verbeteren.
Achterstand
Hoe je het went of keert, Ziggo heeft een achterstand ten opzichte van glasvezelaanbieders als KPN, T-Mobile en Delta Fiber. Dat vinden de beleidsbepalers van Ziggo niet leuk om te horen, maar de realiteit is niet anders. Ziggo moet alle zeilen bijzetten om de achterstand met glasvezel niet te groot te laten worden. Natuurlijk gaat 97 procent van het signaal van Ziggo door glasvezel. Maar juist de laatste drie procent coax wordt meer en meer het struikelblok voor het kabelbedrijf. Het is daarom begrijpelijk dat Ziggo alle zeilen bijtrekt en alle huidige vernieuwingen op internet concentreert.
Gigabit
De uitrol van gigabit internet zorgt ervoor dat Ziggo abonnees een maximale downloadsnelheid van 1000Mbps (1Gbps) kan aanbieden. Op dit moment kan Ziggo deze downloadsnelheid bij iets minder dan de helft van het aantal aansluitingen leveren. Het kabelbedrijf denkt dat medio 2022 alle aansluitingen voor gigabit internet geschikt zijn. Het nadeel van het huidige gigabit internet bij Ziggo is dat de uploadsnelheid met maximaal 50Mbps twintig keer lager is dan bij concurrenten die gigabit internet via glasvezel leveren. Om de uploadsnelheid te kunnen verhogen, is het uitschakelen van analoge FM-kabelradio van belang. En dit is dan ook het volgende traject dat prioriteit krijgt. Nadat analoge radio van het netwerk is verwijderd, kan Ziggo deze ruimte gebruiken om de uploadsnelheid naar bijvoorbeeld 300Mbps te verhogen. Nog altijd minder dan bij symmetrisch glasvezelinternet, maar ruim voldoende om de klaagzang van een deel van het klantenbestand af te laten nemen. Spierballentaal die Ziggo eerder uitte dat de huidige maximale uploadsnelheid van 50Mbps ruim voldoende voor consumenten is, moet maar snel het label ‘je moet toch wat zeggen’ krijgen. Inhoudelijk slaat het namelijk nergens op. En wat wellicht nog ergerlijker aan deze opmerking is: Ziggo neemt de eigen klanten niet serieus en denkt te kunnen bepalen wat voor hen het beste is.
HD
Het is dus begrijpelijk dat Ziggo omwille van de concurrentie op dit moment kiest voor een internet-first strategie. En natuurlijk, dat is frustrerend voor het deel klanten dat het tv-aanbod 't belangrijkste onderdeel van het abonnement vindt. Voor deze klantengroep is bijvoorbeeld het opwaarderen van zenders van SD naar HD belangrijker. Of verdere uitbreiding van het lineaire zenderaanbod. Zoals het nu lijkt, gaat het nog wel enige tijd duren voordat een grootschalige opwaardering van het HD-aanbod bij Ziggo aan de orde is. Natuurlijk is het tussendoor mogelijk dat zenders naar HD opgewaardeerd worden. Zelfs uitbreiding van het zenderaanbod is aanstaande. Ziggo beloofde eerder dit jaar in het najaar de nieuwe zender HGTV van Discovery in HD-kwaliteit te gaan aanbieden. Maar de achterstand van tientallen zenders die het kabelbedrijf in vergelijking met KPN Interactieve TV bij het HD-aanbod heeft, zal pas na de huidige projecten gigabit en uitschakelen analoge FM-kabelradio gaan plaatsvinden. En dat is dus niet voor 2022.