Ziggo: niet leveren EPG bij digitale radio is eigen keuze
Op vragen van Totaal TV liet Ziggo weten dat EPG niet bij digitale radio geleverd kon worden omdat bij het aanvoersignaal van radiozenders deze programma-informatie niet wordt geleverd. Een antwoord dat voor de nodige vraagtekens zorgde. Enkele van de andere distributeurs – waaronder de belangrijkste concurrent KPN – leveren namelijk wel uitgebreide EPG-informatie bij radiozenders. Het antwoord van Ziggo was het startpunt van een onderzoek onder radiozenders over het leveren van programma-informatie binnen het aanvoersignaal.
Radiozenders
Al snel werd duidelijk dat de uitspraken van Ziggo discutabel zijn. Enkele radiozenders wilden vanwege de doorlopende samenwerking met Ziggo niet inhoudelijk op gestelde vragen een officieel antwoord geven. Herbert Visser van Radiocorp. – eigenaar van 100%NL en SLAM! – hield het in het midden. "Afspraken tussen distributeurs en ons zijn vertrouwelijk. Ik kan niet bij voorbaat zeggen dat Ziggo ongelijk heeft. Wij zenden inderdaad EPG-informatie niet mee in het aanvoersignaal." Maar Visser laat daarnaast wel weten dat EPG-informatie via een andere weg wel direct bij zijn bedrijf voor distributeurs beschikbaar is. Toegang tot deze informatie is alleen mogelijk als distributeurs een goede reden overleggen voor gebruik van de informatie. Welke distributeurs op dit moment toegang tot de informatie hebben, wil Visser niet zeggen.
NPO
NPO is wel heel duidelijk over het leveren van EPG-informatie binnen het aanvoersignaal. Woordvoerder Thijs van Soest: "De eerste informatie over NPO-radioprogramma’s leveren wij reeds zes weken vóór uitzending aan alle afnemers. Naarmate we steeds dichterbij de uitzending komen, komen er steeds meer onderwerpen en gasten bij. We sturen vervolgens steeds weer nieuwe updates. Hiermee is sprake van uitgebreide meerdaagse epg-informatie in de richting van Ziggo, KPN en andere afnemers."
Ziggo
Duidelijk is dus dat Ziggo – wellicht met soms wat extra inspanning – toegang tot EPG-informatie van radiozenders heeft en ook in het verleden heeft gehad. Natuurlijk liet Totaal TV Ziggo de bevindingen van het eigen onderzoek weten. VodafoneZiggo-woordvoerder Gerjan van der Laan: "In tegenstelling tot onze eerdere reactie ontvangen wij geen EPG-informatie direct van de radio-omroepen, maar indirect via een leverancier. De leverancier ontvangt de EPG informatie van de radio-omroepen. Omdat niet alle radio-omroepen EPG-informatie aanleveren bij de leverancier en wij daardoor geen volledige EPG-informatie kunnen weergeven bij onze klanten kiest Ziggo er bewust voor om geen EPG-informatie voor radiozenders af te nemen bij de desbetreffende leverancier."
Wel of niet
Bij de herziende reactie blijft het opmerkelijk dat VodafoneZiggo vasthoudt aan de stelling dat bij het aanvoersignaal geen EPG-informatie geleverd wordt terwijl NPO stelt dat distributeurs wel degelijk EPG-informatie van NPO-radiozenders ontvangen. Blijft de vraag of het niet leveren van EPG-informatie bij digitale radiozenders voor Ziggo een financiële keuze is. Inkoop bij een externe leverancier kost namelijk geld. Wellicht dat Ziggo deze extra uitgaven niet vindt opwegen tegen de meerwaarde die digitale radio hierdoor krijgt. Het niet leveren van EPG-informatie bij digitale radio blijft - hoe je het ook went of keert – een eigen keuze van het kabelbedrijf.