Ziggo kabel ruim voorbijgestreefd door glasvezel

Marktonderzoeker Telecompaper maakt in het laatste Dutch Consumer Broadband onderzoek bekend dat de opmars van glasvezel onverminderd doorgaat. Dit ten koste van kabel (Ziggo) en DSL. Het aantal huishoudens dat toegang tot breedbandinternet heeft is in het eerste kwartaal tot 7,7 miljoen gestegen. Dit kan sinds kort niet alleen via de vaste glasvezel-, kabel- en DSL-netwerken, maar ook via mobiele 5G-netwerken via Fixed Wireless Access (FWA). Op dit moment biedt alleen Odido met Klik&Klaar een FWA-abonnement aan, De verwachting is dat later dit jaar als eerste KPN gaat volgen en uiteindelijk ook Vodafone een dergelijk abonnement gaat aanbieden.
Dominant
Dat glasvezel oprukt als leidend netwerk bij het leveren van internet bij consumenten thuis is geen nieuwe ontwikkeling. Maar de achterstand die kabel heeft, wordt wel alsmaar groter. Omdat Ziggo verreweg de belangrijkste provider van kabelinternet is, komt de krimp van het marktaandeel hoofdzakelijk op het conto van deze provider. Waar het aandeel aansluitingen via glasvezel doorsteeg naar zo’n 47 procent (3,6 miljoen) daalde het gebruik van kabel voor internet naar iets meer dan 33 procent (2,9 miljoen). Voor kabelinternet een forse daling van 4,5 procent in een jaar tijd. Nog sneller slinkt het aantal huishoudens dat gebruik maakt van het verouderde kopernetwerk van KPN (DSL): dit liep terug naar 1,2 miljoen, oftewel een marktaandeel van slechts 15 procent. Deze daling heeft vooral te maken met het uitzetten van DSL-netwerken door KPN in gebieden waar deze provider al enige tijd diensten via glasvezel kan leveren.
Omzet
Voor KPN betekent deze ontwikkeling dat het bedrijf door een groeiend aantal klanten bovenaan de internet-omzetladder staat. Ziggo staat met door klantverlies dalende omzet op de tweede plaats. De nummers drie en vier Odido en Delta zien de bankrekening wel groeien. Odido doet hierbij met een omzetstijging van 19 procent de beste zaken. Delta Fiber volgt met 7,8 procent en marktleider KPN zag in de eerste drie maanden volgens de onderzoekers van Telecompaper de omzet met 5,5 procent stijgen.










