Ziggo kan glasvezelconcurrentie zelfs met hoge kortingen niet aan
Glasvezel is een woord dat bij menig werknemer in het hoofdkantoor van VodafoneZiggo de rillingen over het lijf doet lopen. Bedrijfsonderdeel Ziggo verliest aan de lopende band klanten aan glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta. Over het jaar 2023 bedroeg het klantverlies ongeveer 100.000. Met het huidige gemiddelde bedrag (ARPU) van 54 euro dat klanten per maand aan Ziggo betalen, betekent dit alleen al een strop van 65 miljoen euro per jaar. De werkelijke strop is over een langere tijd gezien nog hoger omdat omzetverlies van meerdere jaren op elkaar gestapeld moet worden.
Meer betalen
Het omzetverlies door weglopende klanten wordt door VodafoneZiggo deels op de blijvende klanten verhaald. Door prijsverhogingen van abonnementen en de goed draaiende mobiele tak Vodafone zag VodafoneZiggo de omzet in het eerste kwartaal ondanks het klantverlies bij Ziggo op jaarbasis met 1,6 procent stijgen naar 1,02 miljard euro.
Klantverlies
Ziggo zag het aantal abonnees bij alle beschikbare hoofddiensten via het eigen vaste netwerk dalen. Het grootste verlies is – zoals verwacht en ook bij andere providers zichtbaar – op te merken bij de vaste telefonie. Het aantal abonnementen voor deze dienst daalde met 86.400 tot 1,43 miljoen. Het aantal minder verkochte tv-abonnementen kwam in de eerste drie maanden van 2024 uit op 33.000. Het minste klantverlies was zichtbaar bij de belangrijkste dienst die vaste providers leveren: internet. Ziggo verkocht 23.500 internetabonnementen minder.
Welkomstbonus
VodafoneZiggo moest strooien met hoge welkomstbonussen voor nieuwe klanten om het klantverlies binnen de perken te houden. Ook bestaande klanten worden met (lagere) kortingen en gratis abonnementen binnenboord gehouden door hun contactvrije abonnement om te zetten in een jaarabonnement. Lokkertjes zijn voordelige abonnementen op betaalzenders en streamingdiensten als ESPN, Film1, HBO Max en Disney+, naast het leveren van premiumcontent binnen duurdere tv-abonnementsvormen, zoals de eigen sportkanalen van Ziggo Sport Totaal en streamingdienst SkyShowtime.
UEFA
VodafoneZiggo gebruikt content om een tegenwicht te bieden aan de glasvezelproviders. Zo is vanaf augustus exclusief UEFA-voetbal voor clubteams bij Ziggo Sport te zien. Het gaat om alle ruim 500 wedstrijden die per seizoen in Champions League, Europa League en Conference League worden gespeeld. Ziggo gaat dit voetbalaanbod afhankelijk van het gekochte abonnement deels of geheel zonder extra kosten aanbieden. Voor deze content moet bij andere providers extra worden betaald.