Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo kan door samenwerking nog meer concurrentie van glasvezel krijgen

    Ziggo voelt de druk van glasvezel al meer dan het lief is. Als glasvezelexploitanten zouden gaan samenwerken kan dat nog erger worden.
    Jarco Kriek
    16 oktober 2025
    comments 5
    Ziggo kan door samenwerking nog meer concurrentie van glasvezel krijgen
    Foto Getty Images

    Op dit moment zijn in Nederland drie grote partijen bezig met de aanleg en exploitatie van glasvezelnetwerken. Dit zijn KPN, dat via het eigen Netwerk NL en Glaspoort adressen van glasvezel voorziet, Delta Fiber en Open Dutch Fiber. In meerdere regio’s kruisen de paden van deze glasvezelexploitanten elkaar. Dit betekent dat in honderdduizenden woningen niet één maar twee of zelfs drie toegangspunten tot verschillende glasvezelnetwerken zijn.

     

    Investering

    Het overbouwen van elkaars netwerken zorgt voor moeilijker terug te verdienen investeringen voor de netwerkexploitanten. De toegang tot de glasvezelnetwerken is niet alleen open voor de eigenaren en hoofdhuurders KPN, Delta en Odido. Ook andere kleinere serviceproviders kunnen via de glasvezelnetwerken diensten aanbieden. Naast de kostprijs van eigen of via wholesale gekochte diensten voor tv, internet en telefonie moeten providers de netwerkexploitanten ook een toegangsprijs betalen. Via deze toegangsprijs verdienen de netwerkexploitanten hun investeringen terug.

     

    Samenwerken

    Het overbouwen van elkaars netwerken zorgt voor overlast voor de bewoners van de betreffende gebieden. Ook maakt het de investeringen van netwerkexploitanten doen minder goed terug te verdienen, door de onderlinge concurrentie. Dit zorgt landelijk voor een hogere toegangsprijs voor serviceproviders op glasvezel. In België gaan Proximus (Fiberklaar) en Telenet (Wyre) bij de aanleg van glasvezel in zo’n twee miljoen woningen samenwerken. Beide bedrijven leggen in Vlaanderen eigen glasvezelnetwerken aan. In het gebied waar in de komende jaren glasvezel moet worden aangelegd, willen de bedrijven elkaars netwerken niet overbouwen maar juist samenwerken. Dit zorgt voor één netwerk en dus minder hoge investeringen.

     

    Prijs

    Voor consumenten en bedrijven is de samenwerking goed nieuws. Volgens Proximus en Telenet gaan serviceproviders maar liefst 30 procent minder betalen voor toegang tot het glasvezelnetwerk. Dit zorgt voor lagere abonnementsprijzen voor concurrenten. Dergelijke samenwerkingen zijn ook in andere Europese landen zoals Spanje zichtbaar. Ook in deze landen zorgt dit voor gunstigere prijzen dan in Nederland.

     

    Concurrentie

    In Nederland zou het effect van een samenwerking van de drie grootste glasvezelexploitanten minder zijn. Het momentum hiervoor is inmiddels voorbij. In het grootste deel van het land is al glasvezel aanwezig. In gebieden waar nog geen glasvezel ligt, kunnen de investeringen door samenwerking wel gedrukt worden. Dit kan uiteindelijk leiden tot een landelijk lagere abonnementsprijs voor consumenten en bedrijven. Ook komt de weg vrij om in gebieden waar exploitanten zelfstandig geen glasvezel willen aanleggen te onderzoeken of dit wel kan gebeuren in de vorm van samenwerking. Zowel goedkopere abonnementen als beschikbaarheid van glasvezel op meer adressen is een doemscenario voor Ziggo. Het kabelbedrijf voelt de druk van glasvezel nu al en verliest hierdoor maandelijks zo’n 10.000 klanten. Lagere prijzen bij concurrenten is wel het laatste wat Ziggo op dit moment kan gebruiken.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNNetwerkNLGlaspoortDelta FiberOpen Dutch Fiberglasvezeloverbouwen

    Reacties