Ziggo kiest voor hiphopzender Revolt TV en niet voor schlager of country

Een opmerkelijke keuze. Hiphopmuziek is vooral populair onder jongeren. En juist deze leeftijdsdoelgroep kijkt minder lineair naar tv. Revolt TV is een hiphopzender van rapper en ondernemer Sean Combs (foto) die uit Amerika is komen overwaaien . In dat land kan al sinds 2013 naar deze zender gekeken worden. In eerste instantie gaat Ziggo de Amerikaanse versie van Revolt TV aan klanten leveren. De bedoeling is dat op een later moment een Nederlands sausje over de zender wordt gegoten. Uiteindelijk moet Revolt TV tot een nieuw Nederlands crossmedia-platform uitgroeien. De eerste stap wordt dus bij Ziggo gemaakt. Door doorgifte in het digitale basispakket TV Standaard krijgt Revolt TV in HD-kwaliteit in één klap toegang tot bijna 3,4 miljoen Nederlandse huishoudens.
Muziekkiosk
Waar meer jongeren lineair inruilen voor online blijven oudere kijkers juist aan de traditionele manier van tv-kijken vasthouden. Met dit in het achterhoofd is de keuze voor een hiphopzender opmerkelijk. Zenders als Schlager TV en Nashville TV (country) waren wellicht voor oudere kijkers een betere keuze geweest. Maar Ziggo heeft volgens Gerard Ardesch van Muziekkiosk geen interesse in deze zenders getoond. Muziekkiosk is het muziekpakket van media-ondernemers Gerard Ardesch en Jur Bron waarin de zenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV zijn ondergebracht. TV Oranje wordt overigens wel door Ziggo aan klanten met het aanvullend tv-abonnement Ziggo Movies & Series XL geleverd. "We waren niet in onderhandeling. Maar ook Ziggo zou veel klanten een groot plezier doen met Schlager TV en Nashville TV", aldus Ardesch. Net als met Revolt TV zou Ziggo de eerste grote aanbieder in Nederland zijn die beide niche muziekzenders aan klanten levert. Hiermee kan het dus bijvoorbeeld onderscheidend van KPN zijn.
Distributievergoeding
VodafoneZiggo – waarvan Ziggo een bedrijfsonderdeel is – liet eerder dit jaar weten dat het bedrijf de huidige manier van distributie van zenders met het betalen van distributievergoedingen wil aanpassen. Daarbij wil het met de betreffende zender naar een nieuwe manier van financiering van distributie zoeken. Mogelijk dat dit nieuw distributiebeleid mee heeft gespeeld bij de keuze van Revolt TV. Eerder klaagden de eigenaren van Muziekkiosk over de veel lagere distributievergoedingen die tv-aanbieders in Nederland voor doorgifte van hun zenders wilden betalen.