Ziggoklanten worden wijzer: sneller internet is niet altijd nodig
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dit in het onderzoek Telecommonitor bekendgemaakt. Het dalende aantal snellere internetabonnementen wil niet zeggen dat kabelinternet minder populair is geworden. Het aantal abonnementen waarbij een internetsnelheid tussen de 30- en 100Mbps wordt geleverd, steeg namelijk meer dan de daling bij de abonnementen met sneller internet. Aan het eind van 2018 werden 3,471 miljoen abonnementen voor kabelinternet verkocht. Hiervan waren 1,896 miljoen abonnementen met een internetsnelheid van meer dan 100Mbps. Het aantal abonnementen waarbij een internetsnelheid van 30- tot 100Mbps wordt geleverd, steeg naar 1,373 miljoen.
Prijsverhoging
ACM noemt geen reden voor de verschuiving bij abonnementen van kabelinternet. Maar algemeen kan wel gesteld worden dat aanhoudende prijsverhogingen bij leveranciers van kabelinternet zoals Ziggo, Delta en Caiway Nederlanders een doorn in het oog zijn. Om de prijsverhoging te ontwijken, kijken meer Nederlanders kritisch naar het abonnement dat wordt gekocht in combinatie met het daadwerkelijk internetverbruik binnen het gehele gezin. In veel gevallen blijkt dat het gekochte internetabonnement te ruim is voor het gebruik. Om kosten te besparen wordt hierdoor steeds vaker gekozen voor een goedkopere abonnementsvorm waarbij minder snel internet wordt geleverd. Ook in 2018 – waarover de gepubliceerde cijfers van ACM gaan – speelde deze materie. Het lijkt erop dat in de afgelopen maanden nog meer Nederlanders na een nieuwe recente prijsverhoging van kabelinternet een dergelijk vergelijk tussen gekochte internetsnelheid en verwachte noodzakelijke snelheid hebben gemaakt.
Glasvezel en koperdraad
Bij internet dat via glasvezel en koperdraad wordt geleverd, zien we juist een stijging van het aantal verkochte abonnementen met internet sneller dan 100Mbps. Dit heeft echter andere oorzaken. Zo groeit het aantal actieve glasvezelaansluitingen in Nederland. Bij glasvezelinternet wordt in veel gevallen bij het instapabonnement een internetsnelheid van 100Mbps of meer geleverd. Bij het koperdraadnetwerk van KPN zien we dat het telecombedrijf vooral in 2018 diverse verbeteringen heeft doorgevoerd waardoor bij bestaande abonnementen zonder extra kosten de geleverde daadwerkelijk geleverde internetsnelheid in de woning toenam.