Ziggo koopt exclusieve uitzendrechten Europees voetbal
Het is voor het eerst in Nederland dat de alle uitzendrechten van UEFA competities voor clubteams bij één mediabedrijf worden ondergebracht. VodafoneZiggo heeft de uitzendrechten gekocht van de Champions League, Europa League én Conference League voor zowel het ‘open net’ als achter de betaalmuur ten behoeve van kabelbedrijf Ziggo en betaalzender Ziggo Sport Totaal. Deze zijn vanaf medio 2024 voor een periode van drie jaar exclusief te zien bij Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal.
RTL 7, Veronica en ESPN
Tot deze periode zijn de wedstrijden uit deze competities op het ‘open net’ op RTL 7 (Champions League) en Veronica (Europa League en Conference League) te zien. Achter de betaalmuur is de Champions League nu al bij Ziggo Sport Totaal te zien. De Europa League en Conference League zijn tot medio 2024 te zien bij ESPN.
‘Open net’ wordt Ziggo GO
De komende maanden werkt Ziggo Sport de programmering verder uit. Alle voetbalwedstrijden van de deelnemende Nederlandse clubs zijn voor iedereen in Nederland in ieder geval gratis te streamen via de Ziggo GO-app. Ziggo-klanten kunnen de belangrijkste wedstrijden bovendien ook zien op kanaal 14.
Investering
Hoeveel Ziggo Sport betaalt voor de rechten is niet bekendgemaakt. Sportmarketeer Chris Woerts – die vorige week al aangaf dat de rechten naar Ziggo Sport zouden gaan – heeft het vermoeden dat VodafoneZiggo meer dan 25 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten gaat betalen.
Ziggo Sport voetbalzender
Marcel Beerthuizen, directeur van Ziggo Sport, weet als geen ander hoe hij sport in alle huiskamers moet brengen, of het nu autoracen, Nederlandse topsport of internationaal topvoetbal is. Hij is blij dat het is gelukt om de rechten van de UEFA te verwerven: “Voor Ziggo Sport is dit een belangrijke stap. De beste sportcontent hoort op de grootste sportzender van Nederland, vinden we. Ons trackrecord, jarenlange partnership met de UEFA en liefde voor voetbal zorgen ervoor dat je voor UEFA clubvoetbal voortaan bij Ziggo Sport terecht kunt.”
Strategische zet VodafoneZiggo
Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo, geeft aan dat deze stap een belangrijk onderdeel is van de strategie van de onderneming: “VodafoneZiggo wil klanten altijd de beste kijkervaring en de beste entertainment bieden. Ziggo Sport is al jaren onderscheidend in de manier waarop we sport in alle huiskamers brengen. Internationaal voetbal – waaronder UEFA clubvoetbal – hoort hier simpelweg bij. En daarmee is de sportzender een onmisbare schakel in onze contentstrategie.”