Ziggo, KPN, Delta en T-Mobile blijven in de race voor Eredivisie: bod Disney/ESPN in ijskast
De eredivisieclubs verenigd in Eredivisie CV hebben namelijk een bod geplaatst door ESPN-eigenaar Disney vooralsnog niet geaccepteerd. Disney bod bedroeg 1,7 miljard euro voor een periode van tien jaar – 168 miljoen per jaar – voor de exclusieve uitzendrechten van de Eredivisie voetbalcompetitie. Dit betekent dat Eredivisie CV de tijd neemt om voorstellen van andere partijen te bestuderen. De strijd om de uitzendrechten van de Eredivisie voor de periode na medio 2025 kan hierdoor nog lang gaan duren.
Providers
Als alternatief ligt bijvoorbeeld een concreet bod op tafel van een consortium van de tv-providers VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, Delta Fiber (Delta en Caiway) en T-Mobile. Bij dit bod kunnen eredivisieclubs jaarlijks gegarandeerd 180 miljoen euro incasseren. Omdat de providers geen exclusiviteit verlangen, kunnen de totale inkomsten eenvoudig boven de 200 miljoen euro per jaar oplopen. Zo mag Eredivisie CV namelijk zelf bepaalde uitzendrechten zoals samenvattingsrechten en internationale rechten verkopen. Ook is er meer vrijheid om online beelden aan te bieden, waarbij extra inkomsten doorvloeien naar de eredivisieclubs.
Winst
Het consortium van providers heeft in de plannen geschetst dat het met Eredivisie CV een joint venture wil oprichten. Eventuele winst in deze onderneming zou voor het overgrote deel in handen komen van de eredivisieclubs zelf. Op dit moment heeft Eredivisie CV in de vorm van Eredivisie Media & Marketing (EMM) een soortgelijke constructie met ESPN-eigenaar Disney. Nu vloeit het grootste deel van de winst echter naar de Amerikaanse aandeelhouder Walt Disney Company.
Huiswerk
Tijdens het overleg vandaag werd het voorstel van Eredivisie CV-directeur Jan de Jong – die overigens wel langer mag aanblijven als directeur – om het bod van Disney te accepteren niet door de benodigde vijf zesde meerderheid ondersteund. Vooral de grote clubs willen dat de mediacommissie van Eredivisie CV zich openstelt voor andere geïnteresseerden voor de koop van de rechten. Niet alleen om hierdoor een hoger financieel bod te krijgen, maar ook omdat ze de door Disney voorgestelde looptijd van de nieuwe overeenkomst te lang vinden.
Andere biedingen
De huidige situatie betekent niet dat het consortium van providers nu betere kansen heeft om de uitzendrechten te kopen. Eerder klaagden andere geïnteresseerden, zoals RTL Nederland (Videoland), dat ze nooit een biedingsbrief met voorwaarden van Eredivisie CV hebben ontvangen. Ook vanuit internationale streamingsdiensten als Prime Video (Amazon) en Viaplay zou enige vorm van interesse zijn. Mogelijk dat de interesse van streamingsdiensten te combineren zijn met het huidige aanbod van de vier tv-providers. Ook kan Disney het huidige bod verhogen. Darnaast heeft het nog enige tijd de exclusieve onderhandelingsrechten in bezit, naast de optie om een bod van concurrenten te evenaren. De eredivisieclubs praten op 5 juni weer verder over dit onderwerp.