Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Ziggo, KPN, Delta en T-Mobile komen te laat: eredivisie blijft bij ESPN’

    De kans dat een consortium van VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, Delta Fiber (Delta en Caiway) en T-Mobile het eredivisievoetbal wegkaapt van ESPN lijkt klein.
    Jarco Kriek
    18 april 2023
    comments 2
    ‘Ziggo, KPN, Delta en T-Mobile komen te laat: eredivisie blijft bij ESPN’
    Foto ProShots

    De Eredivisie CV kiest volgens De Telegraaf vrijwel zeker voor Disney als rechtenhouder van de uitzendrechten van de belangrijkste Nederlandse voetbalcompetitie. Dit betekent dat de eredivisie na 2025 net als nu bij ESPN te zien is. De handtekening onder een contract ter waarde van rond 1,7 miljard euro zou na 8 mei gezet kunnen worden. Dan komen de achttien eredivisieclubs bij elkaar en staat het nieuwe contract met Disney als belangrijkste punt op de agenda.

     

    Jan de Jong

    Insiders vertellen aan de krant dat vooral Eredivisie CV-directeur Jan de Jong groot voorstander is van een nieuwe overeenkomst met Disney. De Jong weigert tot nu toe zelfs met het consortium van VodafoneZiggo, KPN, Delta Fiber en KPN aan tafel te zitten om naar hun voorstel te luisteren. Als laatste noodgreep heeft het consortium nu via de pers ruchtbaarheid gegeven aan hun plan. Ook hebben alle eredivisieclubs een brief van het consortium ontvangen met daarin uitleg over hun plannen met de uitzendrechten van de eredivisie. Het consortium stelt dat de opbrengsten voor de clubs hoger kunnen zijn dan bij een deal met Disney. Dan verdwijnt namelijk een deel van de winst naar de Amerikaanse aandeelhouder. Het consortium wil dit deel terug laten vloeien naar de voetbalclubs. Ook beloven de providers meer eredivisiewedstrijden live op het ‘open net’ uit te gaan zenden.

     

    Eindbod

    Als vier van de achttien eredivisieclubs er op 8 mei voor kiezen om vooralsnog niet akkoord te gaan met het voorstel van Disney, lijkt er vrij baan te zijn voor gesprekken met de tv-providers. Vooral de drie grote clubs Ajax, Feyenoord en PSV zouden de plannen van de providers beter willen bestuderen. Maar zelfs als dit gebeurt is het nog allerminst zeker dat het voetbal bij ESPN verdwijnt. Disney heeft namelijk het zogenaamde 'matching right'. Dit betekent dat het Amerikaanse mediabedrijf altijd de rechten kan kopen als het na een bod van andere geïnteresseerden hun bod evenaart.

    ESPNDisneyEredivisieEredivisie CVuitzendrechtenVodafoneZiggoZiggoKPNT-MobileDelta FiberDeltaCaiway

    Reacties