Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo, KPN, Delta en T-Mobile verhogen bod uitzendrechten Eredivisie

    Providers Ziggo, KPN, Delta Fiber en T-Mobile hebben een bod op de uitzendrechten gedaan dat voor eredivisieclubs financieel aantrekkelijker is.
    Jarco Kriek
    5 mei 2023
    comments 0
    Ziggo, KPN, Delta en T-Mobile verhogen bod uitzendrechten Eredivisie
    Foto ProShots

    Het nieuwe bod kan gezien worden als laatste poging om de eredivisieclubs, verenigd in Eredivisie CV, te overtuigen om niet in te gaan op een bod van Disney (ESPN) voor de uitzendrechten van het eredivisievoetbal na medio 2025. Disney heeft volgens bronnen rond de onderhandelingen een bod van 168 miljoen euro per jaar gedaan met daarnaast kwijtschelding van een lopende lening van rond de 300 miljoen euro. Disney wil de uitzendrechten voor de duur van tien jaar verlengen.

     

    Providers

    De providers VodafoneZiggo, KPN, Delta Fiber en Caiway – samen goed voor een huishoudenbereik van meer dan 90 procent – willen de uitzendrechten zelf kopen. Op dit moment betalen deze providers via een afdracht per abonnee voor het allergrootste deel de exploitatie van betaalzender ESPN. De verwachting is dat de afdracht per abonnee en het betaalabonnement van ESPN hoger/duurder wordt als ESPN tegen bijna het dubbele bedrag de uitzendrechten koopt voor de periode na 2025. ESPN is namelijk niet rendabel te exploiteren met de verkoop van betaalabonnementen alleen.

     

    Geld in eigen land

    De providers hebben een nieuw bod gedaan waarbij de eredivisieclubs verzekerd zijn van 180 miljoen euro aan inkomsten per jaar. Dit kan tot boven de 200 miljoen euro oplopen omdat de providers geen exclusiviteit eisen; iets dat Disney wel lijkt te willen. Hierdoor kunnen eredivisieclubs zelf andere rechten verkopen.

     

    Joint venture

    Samen met de clubs willen de providers een joint venture oprichten voor de exploitatie van de rechten. Alle overige inkomsten in de joint venture, zoals rechten voor de samenvattingen - nu 30 miljoen euro per jaar - buitenlandse uitzendingen, sponsoring en uitzending via ‘public viewing’ in bijvoorbeeld kroegen, komen na aftrek van productiekosten voor 70% ten goede aan de clubs. Hierdoor moet uiteindelijk een bedrag van ruim 200 miljoen euro naar de clubs vloeien - of meer als de omzet in de komende jaren verder stijgt - wat de verwachting is op basis van realistische marktprognoses. Daarnaast krijgen de clubs meer vrijheid om hun eigen beeldrechten ook zelf via eigen online kanalen te exploiteren, waardoor ze extra inkomsten kunnen genereren en nog meer aan binding met hun supporters kunnen doen.

     

    Geen handtekening

    Eredivisie CV en de eredivisieclubs overleggen maandag 8 mei over de verkoop van de uitzendrechten. Het consortium van providers hoopt dat hun bod serieus behandeld wordt en dat er geen handtekening onder het bod van Disney wordt gezet. Als er wordt gekozen voor het bod van de providers betekent dit overigens niet dat deze direct de uitzendrechten hebben gekocht. Disney heeft daarna nog enige tijd de exclusieve onderhandelingsrechten in handen met de mogelijkheid om een gelijk bod op de uitzendrechten te doen als andere bedrijven gedaan hebben.

     

    Voordelen

    Dit zijn de voordelen die VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, Delta Fiber en T-Mobile de eredivisieclubs en Eredivisie CV bij dit bod op de uitzendrechten bieden:

     

    • Garantie op netto 180 miljoen euro clubinkomen per jaar
    • Garantie op brede distributie binnen Nederland, met directe invloed op advertentie en sponsorinkomsten
    • Garantie op non-exclusiviteit met direct gevolg heeft voor zeer realistische nieuwe inkomstenbronnen
    • Garantie dat de hoogwaardige kwaliteit van kanalen en programma’s blijft
    • Garantie op eenduidige merkpositionering, branding onder de naam Eredivisie
    • Garantie op blijvende concurrentie, waardoor Eredivisie betaalbaar blijft voor de voetbalfans en tv-kijkers in Nederland
    EredivisieEredivisie CVvoetbaluitzendrechtenDisneyESPNVodafoneZiggoZiggoKPNDelta FiberT-Mobile

    Reacties