Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo, KPN en andere providers krijgen kritiek op aanbod: zelf tv-pakket samenstellen slecht idee

    Een deel van de klanten van onder meer Ziggo en KPN wil zelf de inhoud van het tv-pakket kunnen samenstellen. Maar is dit verstandig?
    Jarco Kriek
    21 augustus 2024
    comments 14
    Ziggo, KPN en andere providers krijgen kritiek op aanbod: zelf tv-pakket samenstellen slecht idee
    Foto Getty Images

    Betalen voor zenders waar je niet naar kijkt is natuurlijk voor niemand leuk. Wellicht nog frustrerender is het wanneer je provider jouw geliefde zender niet doorgeeft. Menig Ziggo- en KPN-klant klaagt bijvoorbeeld dat de zenders BBC 3 en BBC 4 niet meer in het zenderaanbod te vinden zijn. Beide providers haalden deze zenders van de Britse publieke omroep BBC enkele jaren geleden uit het aanbod op het moment dat de distributieovereenkomst verlengd moest worden. BBC wilde op dat moment het aanbod bij Nederlandse providers terugbrengen naar alleen BBC 1 en BBC 2; een standpunt dat later weer werd losgelaten. Providers als Odido en Delta geven mede hierdoor nog steeds de vier landelijke BBC-kanalen door. Ziggo en KPN vulden tot teleurstelling van klanten BBC 3 en BBC 4 tot dit moment nog niet aan bij het zenderaanbod. Het is een van de vele gevallen van onvrede bij consumenten over het zenderaanbod van de provider. Het ontbreken van de buitenlandse zenders TV5 en TVE bij KPN is ook een goed voorbeeld.

     

    Restricties

    Volgens veel klagende consumenten is het zelf samenstellen van het zenderaanbod - wat wel 'tv à la carte' wordt genoemd - de uitkomst. Op het eerste oog lijkt dit een goed idee. Maar bij nadere bestudering zijn er al direct diverse haken en ogen zichtbaar. Als eerste is er Nederlandse wetgeving die providers met meer dan 100.000 abonnees verplicht om minimaal 30 zenders in het basispakket te leveren. Daarnaast moet er binnen dit pakket een aantal zenders verplicht aanwezig zijn, ook als deze een hoge distributievergoeding vragen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de inkoopprijs van zenders van NPO en VRT is gestegen. Daarnaast blijken consumenten graag zenders in het aanbod te willen hebben die voor Nederlandse provider helemaal niet te verkrijgen zijn. Zo zijn de Vlaamse commerciële zenders van VTM en Play niet voor de Nederlandse markt beschikbaar. Dit geldt ook voor de Britse zender History 2 die bij sommige Nederlanders hoog op het wensenlijstje staat.

     

    TV à la carte

    Maar zelfs met het voor de Nederland beschikbare zenderaanbod is het zelf samenstellen van het tv-abonnement door de klant een weg die beter niet bewandeld kan worden. Nederlanders klagen nu immers al dat het abonnement voor tv en internet te prijzig is. Met het zelf samenstellen van het zenderpakket gaat de maandprijs alleen maar omhoog. Dit heeft te maken met de manier waarop zendereigenaren hun zenders aan providers verkopen. Zo verkoopt RTL Nederland liever het volledige zenderaanbod in één geheel aan een provider. De zendeigenaar – in dit geval dus RTL Nederland – is er dan van verzekerd dat alle abonnees van een provider naar de belangrijkste zenders kunnen kijken zonder extra te betalen. Hierdoor kan RTL een hogere prijs vragen voor de reclamezendtijd op deze zenders. Bij losse verkoop van zenders zouden vooral de best bekeken zenders worden afgenomen. De inkoopprijs van deze zenders kan daardoor lager zijn. Maar bij de minder bekeken zenders zou de prijs juist flink omhoog vliegen. Bij de huidige manier van pakketaankoop is de zendereigenaar ervan verzekerd dat de provider voor alle kopers van bijvoorbeeld het basispakket een afdracht doet. Dit vervalt bij tv à la carte, waar het aantal kopers van het abonnement terugvalt en de zendereigenaar dus de prijs van de losse verkoop hoger maakt om toch dezelfde inkomsten te houden. Zeker omdat bij providers het basispakket uit minimaal 30 zenders moet bestaan, stuwt dit de maandelijkse prijs van het tv-abonnement tot ongekende hoogte.

     

    Levensvatbaarheid

    Een ander nadelig effect van tv à la carte voor het zenderaanbod is dat er uiteindelijk verschraling zal plaatsvinden. Voor kleine zenders wordt het door gebrek aan inkomsten uit de distributievergoedingen van providers niet meer rendabel om uit te zenden. Voor Nederlandse muziekzenders als 192TV en TV Oranje wordt de toekomst heel somber als het zelf samenstellen van het zenderpakket wordt ingevoerd. Een goed voorbeeld is dat het losse OTT-abonnement dat 192 TV in eigen beheer verkoopt al duurder is dan de prijs van het aanvullende Pluspakket van KPN. Deze provider levert 192 TV samen met tientallen andere zenders in dit Pluspakket. Maar niet alleen Nederlandse zenders dreigen bij het invoeren van tv à la carte door de hoeven te zakken: ook voor nichezenders van buitenlandse eigenaren wordt de Nederlandse markt oninteressant. 

    ZiggoVodafoneZiggoKPNOdidotvtelevisieabonnementtv a la cartezenderaanbod

    Reacties