Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo, KPN en andere providers voelen druk cordcutten toenemen

    Providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta die traditionele lineaire tv-diensten aanbieden, hebben te maken met teruglopende interesse van abonnees.
    Jarco Kriek
    9 februari 2024
    comments 5
    Ziggo, KPN en andere providers voelen druk cordcutten toenemen
    Foto Getty Images

    Uit het laatste onderzoek van Nederlands Media Onderzoek (NMO) blijkt dat het kijken naar lineaire tv opnieuw beduidend is teruggelopen. In plaats hiervan kijken meer mensen naar online diensten, zoals de streamingdiensten Netflix, Videoland, Disney+ en Viaplay. Als alternatief voor live kijken naar tv-zenders via een traditioneel tv-abonnement zijn NLZIET en het OTT-abonnement van Canal Digitaal een optie. Wie alleen interesse heeft in de publieke omroep, kan de drie landelijke zenders aangevuld met regionale omroepen en een digitaal themakanaal ongecodeerd en dus gratis bekijken via DVB-T2 – ook wel Digitenne genoemd – via de ether. Dit kan eventueel aangevuld worden met satellietontvangst van ongecodeerde publieke en commerciële zenders uit landen als Duitsland en Engeland. Hiervoor volstaat een eenmalige investering in apparatuur die - afhankelijk van de wensen en de hoeveelheid zenders - varieert van enkele tientallen tot enkele honderden euro's.

     

    Cordcutten

    Providers hebben meer te maken met klanten die hun traditionele tv-abonnement opzeggen en bij hen alleen nog een internetabonnement kopen. Dit wordt in vakjargon cordcutten genoemd. Het voordeel van een dergelijk internet-only abonnement bij Ziggo is dat deze provider bij dit soort abonnementen ook een ongecodeerd aanbod van meer dan honderd tv- en radiozenders in DVB-C levert. Dit aanbod kan met vrijwel alle in de Nederlandse huiskamers gebruikte televisies worden bekeken, zonder aanschaf van randapparatuur.

     

    Minder lineair

    Als meer wordt ingezoomd op de bevindingen van het onderzoek van NMO blijkt dat het lineair kijken in januari met zeven procent is afgenomen naar 105 minuten per dag. Op jaarbasis is de terugval net iets minder, namelijk vijf procent in lineaire kijktijd per dag dat hierdoor op 139 minuten per dag uitkwam. Hier staat een stijging van het online kijken tegenover. Online kijken zit het lineair kijken met 87 kijkminuten per dag nu op de hielen.

    TelevisieonlinelineairOTTstreamingdienstencordcutteninternetinternet-onlyabonnementNMO

    Reacties