Ziggo, KPN en andere providers zien de realiteit veranderen: minder behoefte traditionele televisie
Een andere opvallende constatering uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise is dat ook meer oudere mensen met een leeftijd boven de 60 jaar streamingdiensten prefereren boven traditionele lineaire tv. Ongeveer 1 op de 5 mensen in deze leeftijdscategorie kijkt liever online. Natuurlijk nog steeds een minderheid, maar het aantal mensen dat liever online kijkt stijgt ook onder oudere kijkers. Hoe jonger de kijker is hoe meer het kijkaandeel van streamingdiensten toeneemt. Het omslagpunt van liever online kijken via een streamingdienst dan lineair via een provider als Ziggo, KPN, Odido of Delta ligt al bij de leeftijdscategorie 40-49 jaar. Binnen deze groep kijkt bijna 60 procent liever online dan lineair. Bij jongeren onder de 30 jaar kijkt maar liefst 80 procent liever content via een streamingdienst dan lineair.
Cordcutten
Toch zeggen niet alle kijkers die liever content via een streamingdienst kijken het traditionele tv-abonnement gekocht bij providers op. Twee op de drie kijkers boven de 40 jaar denkt er nog niet over om het tv-abonnement bij hun provider op te zeggen. Bij jongeren onder de 30 jaar overweegt twee op de drie kijkers dit juist wel te doen. Een goed alternatief voor cordcutters – dit zijn kijkers die het traditionele lineaire tv-abonnement terzijde schuiven – is het OTT-abonnement van NLZIET of Canal+ (Canal Digitaal). Op deze manier kan alsnog online worden gekeken naar live tv van zenders van bijvoorbeeld NPO, RTL en Talpa. Als bij Ziggo een internet-only abonnement wordt gekocht, krijgt de abonnee zonder extra te betalen ook toegang tot een ongecodeerd lineair zenderaanbod van ruim 40 tv-kanalen en 60 radiozenders. Voor enkele euro's per maand extra kan ook toegang worden gekocht tot het online aanbod van deze zenders via Ziggo GO.
Stapelen
Vooral jongeren stapelen abonnementen van streamingdiensten. Ruim 60 procent van de kijkers onder de 30 jaar heeft twee of meer abonnementen van streamingdiensten. Het gaat in de meeste gevallen om een abonnement van Netflix dat wordt aangevuld met abonnementen van onder meer Videoland, Disney+, HBO Max of Viaplay. Voetballiefhebbers moeten verplicht een traditioneel tv-abonnement nemen. De abonnementen van ESPN en Ziggo Sport Totaal – de zenders waar de belangrijkste voetbalwedstrijden live op te zien zijn – kunnen alleen bij providers worden gekozen als aanvulling op het traditionele lineaire tv-abonnement. Op deze manier proberen providers de oudere kijkers nog binnenboord te houden bij lineaire tv.
Wederverkoop
Providers zijn zich bewust van de veranderende manier van tv-kijken. Van de vier grootste tv-providers in Nederland is alleen Delta op dit moment de provider die – uitgezonderd het Viaplay-abonnement – nog geen grote inspanning doet om abonnementen van streamingdiensten aan klanten door te verkopen. Ziggo, KPN en Odido doen dit wel en lijken hun wederverkoopaanbod van abonnementen van online- en streamingdiensten te vergroten. Deze drie providers leveren ook bruikleendecoders aan klanten met een lineair tv-abonnement waarmee directe toegang mogelijk is tot streamingdiensten.