Ziggo, KPN en andere providers zien verkoop tv-abonnementen teruglopen

In plaats van traditioneel lineair kijken, neemt een groeiend aantal Nederlanders de vlucht naar het online kijken van tv- en videocontent. Dit wordt in vakjargon cordcutten genoemd. Uit recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat het aantal cordcutters tot 17 procent is gestegen. Dit betekent dat 1 op de 6 huishoudens niet meer op de ouderwetse manier naar tv-zenders kijkt, en dus ook geen tv-abonnement meer heeft bij providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta. Het aantal cordcutters neemt toe, maar vooralsnog niet in een al te rap tempo. Twee jaar geleden lag het percentage huishoudens zonder traditioneel tv-abonnement op 14 procent.
Nieuw abonnement
Het aantal cordcutters zal de komende tijd waarschijnlijk nog een stuk groeien. Bij het verlengen van het abonnement of het veranderen van provider neemt 1 op de 5 (20 procent) consumenten geen lineair tv-abonnement meer. Veertig procent van de deelnemers aan dit onderzoek zegt op de langere termijn geen tv-abonnement meer te willen als aanvullende dienst bij het internetabonnement.
Decoders
Providers spelen op deze ontwikkeling in door streamingdiensten aan te bieden op hun bruikleendecoders. Ook worden abonnementen van streamingdiensten als Netflix, Videoland en Viaplay doorverkocht. Om het aanbod van streamingdiensten zo breed mogelijk te maken, leveren KPN, Odido en Delta hun nieuwe klanten een op Android TV werkende decoder met toegang tot meer dan 7.000 apps. Op de bruikleendecoders Mediabox Next en Next Mini van Ziggo is het aantal apps beperkter, maar ook daar zijn alle bekende en meest gebruikte streamingdiensten beschikbaar.