Ziggo, KPN en Netflix doen het goed

Uit het nieuwe DutchTV Video Market-rapport van marktonderzoeker Telecompaper blijkt dat het afgelopen jaar de Nederlandse tv- en videomarkt met 7,2 procent is gegroeid naar 556 miljoen euro omzet. Opvallend detail uit het onderzoek is dat het marktaandeel van de aanbieders Ziggo en KPN afbrokkelt maar dat de omzet van beide aanbieders blijft stijgen. De ingeslagen weg waarmee deze aanbieders minder naar de aantallen abonnees kijken, maar veel meer naar wat de abonnees maandelijks aan abonnementskosten betalen, lijkt dus vruchten af te werpen. VodafoneZiggo – waarvan Ziggo onderdeel is – en KPN zijn meer actief bezig om multiplay-abonnementen te verkopen waarbij vaste en mobiele diensten gecombineerd worden. Om multiplay-klanten te werven en behouden wordt met gratis cadeautjes en flinke kortingen gestrooid.
Netflix
Online streamingdienst Netflix blijft het in Nederland onverminderd goed doen. Netflix is sinds 2013 in Nederland actief. Inmiddels gaat 12 procent van de totale jaarlijkse tv- en video-omzet naar deze Amerikaanse streamingdienst. Daarnaast gaat 4 procent van deze omzet naar andere OTT-diensten zoals Videoland.