Ziggo, KPN en T-Mobile bieden niet alle zenders online aan
Ziggo heeft Ziggo GO, KPN de Interactieve TV App en T-Mobile biedt klanten TV Anywhere aan. Alle genoemde diensten hebben dezelfde gemene delers: het zijn online tv-diensten die zonder extra kosten bij het traditionele tv-abonnement worden geleverd en het volledige zenderaanbod is niet zichtbaar. Doen Ziggo, KPN en T-Mobile dit om klanten te frustreren, of speelt er iets anders op de achtergrond?
Contentaanbieders
Uit onderzoek van Totaal TV blijkt dat het de regels van contentaanbieders zijn die bepalen wat Ziggo, KPN en T-Mobile bij online tv- en interactieve tv-diensten mogen aanbieden. Het liefst bieden distributeurs alle zenders die bij het traditionele tv-abonnement worden geleverd ook bij de online tv-dienst aan. Maar diverse contentaanbieders willen niet dat hun zenders buiten het eigen huis of zelfs helemaal niet online zichtbaar zijn. Omdat de eigenaren van de content beslissen wat met dit content door een distributeur gedaan mag worden, dienen Ziggo, KPN en T-Mobile zich aan deze regels en voorwaarden binnen de distributieovereenkomst te houden. Dit zorgt bijvoorbeeld dat diverse buitenlandse zenders niet via online tv-diensten buitenhuis te bekijken zijn.
Interactieve TV
De beperkingen gelden ook voor interactieve diensten bij verscheidende zenders. Zo mag bij enkele zenders geen eerder uitgezonden programma’s met Replay TV-diensten direct vanuit de tv-gids na lineaire uitzending teruggekeken worden. Of bijvoorbeeld een al begonnen lineair uitgezonden programma met Begin Gemist vanaf het begin gekeken worden. Dit is onder meer bij BBC One en BBC Two het geval. Ook het streamen met technieken als Chromecast en Airplay vanuit de apps voor tablet en smartphone is bij enkele zenders door toedoen van contentleveranciers niet mogelijk.