Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo, KPN, Odido en Delta over mogelijke ESPN-deal: ‘wedstrijd uitzendrechten eredivisie nog niet gespeeld’

    De Eredivisie CV ligt op ramkoers met toezichthouder ACM als berichten kloppen dat onderhands een deal met ESPN is gesloten over verlenging uitzendrechten.
    Jarco Kriek
    14 september 2023
    comments 1
    Ziggo, KPN, Odido en Delta over mogelijke ESPN-deal: ‘wedstrijd uitzendrechten eredivisie nog niet gespeeld’
    Foto Getty Images

    Diverse media, waaronder De Telegraaf en Voetbal International, melden dat Eredivisie CV met Disney Nederland een nieuwe overeenkomst heeft bereikt voor verlenging van de uitzendrechten van het Nederlandse betaalde voetbal na 2025. Hierdoor zouden niet alleen alle Eredivisiewedstrijden maar ook alle wedstrijden uit de Keuken Kampioen Divisie en Eredivisie voor vrouwenteams live op de kanalen van ESPN te zien zijn. Met de overeenkomst zou een bedrag van 750 miljoen euro gemoeid zijn. Naast een gegarandeerde uitbetaling van 135 miljoen euro per jaar is ook sprake van een tekenbonus van 70 miljoen euro per jaar en kwijtschelding van openstaande leningen. Tevens krijgt Eredivisie CV meer rechten in eigen beheer waarmee extra geld verdiend kan worden.

     

    Kabelaars

    De berichtgeving is slecht gevallen bij het consortium van tv-aanbieders bestaande uit VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, Odido en Delta Fiber (Delta en Caiway), dat eveneens interesse in de uitzendrechten heeft. De aanbieders zijn van mening dat zij nog steeds met Eredivisie CV in gesprek zijn over mogelijke aankoop van de uitzendrechten en stellen dat ‘de wedstrijd nog niet gespeeld is’. “Wij zijn verbouwereerd dit te horen. De ACM was heel duidelijk: de toekenning van de televisierechten betaald voetbal vanaf 2025 zal via een openbare aanbesteding moeten plaatsvinden. Daarin past dus geen onderhandse overeenkomst met Eredivisie CV met één partij. Wij beraden ons nu op onze volgende stappen”, luidt het gezamenlijke standpunt van de aanbieders.

     

    Eredivisie CV

    Dat de mogelijke onderhandse deal die gisteren via Chris Woerts in Vandaag Inside voor het eerst naar buiten kwam – en later door De Telegraaf en Voetbal International overgenomen – Eredivisie CV in een moeilijke situatie brengt, is klip en klaar. Eredivisie CV-directeur Jan de Jong laat dan ook snel weten dat er nog geen overeenkomst is en dat nog er steeds met meerdere partijen wordt gesproken. Eredivisie CV kan niet anders. ACM kan welke overeenkomst dan ook die onderhands en zonder openbare aanbesteding is gesloten van tafel vegen omdat het in strijd is met het mededingingsrecht. Eredivisie CV lijkt zich ervan bewust dat het zich op glad ijs begeeft nu een mogelijke onderhandse deal is uitgelekt. De tv-aanbieders, met ACM over de schouder meekijkend, zullen alle stappen van Eredivisie CV en Disney Nederland (ESPN) vanaf nu nog nauwlettender in de gaten houden.

     

    Doorgifte

    Ook voor Disney Nederland is het uitlekken van de mogelijk onderhandse deal niet ideaal. Disney heeft op dit moment met providers een distributieovereenkomst die tot medio 2025 loopt. Als Disney de uitzendrechten na 2025 behoudt, moet het met providers een nieuwe overeenkomst bereiken. Alleen door de huidige distributieovereenkomst kan ESPN op dit moment winstgevend opereren. Zeker nu na 2025 veel meer geld voor de uitzendrechten betaald moet worden, is dus een verlenging van de distributieovereenkomst cruciaal. Het consortium van tv-aabieders vertegenwoordigt echter meer dan 90 procent marktaandeel op de tv-markt. In feite hebben de aanbieders dus alle macht in handen. Sluiten zij geen nieuwe distributieovereenkomst, dan zijn de ESPN-kanalen niet meer via hun netwerken beschikbaar. Hierdoor vervalt het lineaire kijken en kan Disney het voetbal alleen online via een eigen streamingdienst verkopen. Om de investeringen in uitzendrechten terug te verdienen, wordt het abonnement voor consumenten plots wel heel prijzig. Zo doemt er voor Disney/ESPN plots een Viaplay-scenario op, waarin prijsaanpassing na prijsaanpassing nodig is om het huishoudboekje in Nederland sluitend te krijgen. Met andere woorden: Disney Nederland (ESPN) heeft de tv-aanbieders nodig. Andersom niet.

    Eredivisie CVDisneyESPNuitzendrechtenEredivisieZiggoVodafoneZiggoKPNOdidoDelta FiberDeltaCaiway

    Reacties