Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo krijgt het moeilijk: Meer Nederlanders overwegen overstap glasvezel

    Kabelbedrijven als Ziggo staan mogelijk moeilijke tijden te wachten. De interesse onder Nederlanders om voor de levering van vaste diensten naar glasvezel over te stappen groeit.
    Jarco Kriek
    30 january 2019
    comments 15
    Ziggo krijgt het moeilijk: Meer Nederlanders overwegen overstap glasvezel
    Foto ANP

    Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat met het groeiend aantal glasvezellijnen een toenemend deel van de huishoudens dit jaar overweegt om op glasvezel voor de levering van de vaste diensten tv, internet en telefonie over te stappen. Uit het onderzoek blijkt dat 16 procent van de huishoudens dit nog dit jaar te willen doen. Eenderde van dit aantal heeft zich al voor een glasvezelpakket ingeschreven. Niet in alle gevallen van de huishoudens die interesse in glasvezel voor de levering van vaste diensten hebben, betekent dit dat kabelbedrijven als Ziggo klanten gaan verliezen. Nieuwe glasvezelnetwerken worden op dit moment vooral in buitengebieden aangelegd. In deze gebieden leveren kabelbedrijven in verreweg de meeste gevallen geen vaste diensten.

     

    Veel nieuwe klanten

    Als inderdaad zo’n zes procent van de Nederlandse huishoudens dit jaar op glasvezel voor levering van vaste diensten overstapt, betekent dit dat providers op glasvezelnetwerken tussen de 300.000 en 400.000 nieuwe klanten kunnen inschrijven. Omdat bestaande en nieuwe glasvezelnetwerken ook deels in gebieden liggen waar kabelbedrijven vaste diensten aanbieden, gaat dit ook voor deze bedrijven klanten kosten. Hoeveel kan niet gezegd worden. Dit komt omdat ook huishoudens overstappen van koperdraad (DSL) naar glasvezel en mogelijk bij dezelfde provider de diensten blijven afnemen.

     

    Ziggo

    De drang binnen veel huishoudens om naar glasvezel over te stappen, zorgt voor ook voor druk op de abonneecijfers van Ziggo. Maar VodafoneZiggo heeft inmiddels voor volgend jaar het nieuwe ‘netwerk van de toekomst’ aangekondigd waarmee het kabelnetwerk van Ziggo vergelijkbare technische mogelijkheden als glasvezel krijgt. Of en hoeveel klanten Ziggo gaat verliezen door een impuls van het aanleggen van nieuwe glasvezelnetwerken en de bereidheid van meer huishoudens om op glasvezel over te stappen, blijft koffiedik kijken. Op dit moment stijgt het aantal klanten bij Ziggo dat een multiplay-abonnement bij het bedrijf koopt. Ziggo verkoopt hierdoor meer internetabonnementen. Het aantal verkochte tv-abonnementen daalt wel, maar deze daling is wel minder dat tot voor kort het geval was.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNDeltaCaiwaykabelglasvezelbuitengebiedabonnementdistributeursaanbiedersklantverliestvtelevisieinternettelefoontelefoniebellenvaste dienstennetwerkklantennetwerk van de toekomstDOCSIS 3.1internetsnelheid

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win De beentjes van Sint-Hildegard

      CineMember voegt deze maand onder andere De beentjes van Sint-Hildegard toe, waarin Gedda zóveel van Jan houdt, dat hij het er benauwd van krijgt. Zij ziet het huwelijk als een vorm van begeleid wonen… Wij geven vijf keer een maandabonnement weg, waarmee onder andere dit comedy-drama te bekijken is.

    TV-TIP De nationale reistest 2022

    De nationale reistest 2022
    NPO 3 om 20:26 uur
    In De Nationale Reistest worden zeven bekende Nederlanders door Sahil Amar Aïssa en Dzifa Kusenuh getest op hun reiskennis.

    TV-TIP The UnXplained

    The UnXplained
    History om 20:30 uur
    In The UnXplained gidst acteur William Shatner ons langs onheilspellende onderwerpen die de mensheid al eeuwen verbijsteren.

    Interview

    • *

      Leo Alkemade

      Van je familie moet je het hebben

      Een hoofdgast wordt naar de studio gelokt waar familieleden en vrienden zijn om samen een quiz te spelen. De presentatie is in handen van Leonie ter Braak en Leo Alkemade.
      Reacties0 reactie(s)