1. Nieuws

    Ziggo krijgt steun: ‘80 procent keurt Eredivisiebelasting af’

    Ziggo onderhandelt op dit moment met Eredivisie Media & Marketing over een nieuwe distributieovereenkomst voor FOX Sports.
    Jarco Kriek
    16 may 2020
    comments 22
    Blijft Eredivisie op Ziggo?
    Foto ProShots

    Eredivisie Media & Marketing – waarin Disney een meerderheidsaandeel is – wil dat VodafoneZiggo – waarvan Ziggo een bedrijfsonderdeel is – net als KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en andere distributeurs gaat betalen voor de FOX Sports Eredivisie-kanalen voor elke abonnee die actief van het netwerk gebruik maakt. Dit ongeacht of de abonnee wel of geen abonnement van de betaalzender koopt of zelfs maar in voetbal geïnteresseerd is. Mede om deze reden wordt een dergelijke afdracht door sommigen in de distributiewereld ook wel ‘Eredivisiebelasting’ genoemd. VodafoneZiggo wil deze ‘Eredivisiebelasting’ niet voor de bijna vier miljoen abonnees van Ziggo gaan betalen. Het gaat het bedrijf mogelijk meer dan honderd miljoen euro per jaar kosten. En dit bedrag is volgens VodafoneZiggo niet of nauwelijks terug te verdienen zonder Ziggo-abonnees méér voor alle abonnementsvormen te laten betalen.

     

    Betalen voor voetbal?

    COAX – de belangenvereniging voor kabelgebruikers – is enkele dagen geleden een online poll begonnen om te peilen of Ziggo moet instemmen met het betalen van een vast bedrag per abonnee om de kanalen van FOX Sports na 31 juli door te kunnen blijven geven. Uit de tussenstand van de poll blijkt dat vier op de vijf Nederlanders achter het standpunt van Ziggo staat. Op dit moment hebben meer dan 1100 bezoekers van de internetsite een stem uitgebracht. Slechts 18,6 procent vindt dat alle abonnementen duurder moeten worden om de FOX Sports Eredivisie-kanalen op het netwerk van Ziggo te behouden. De overige 81,4 procent vindt dat Ziggo de prijs van het FOX Sports Eredivisie-abonnement maar richting de dertig euro per maand moet verhogen om aan de financiële eisen van Eredivisie Media & Marketing te voldoen.

     

    Concurrentiestrijd

    Een dergelijke prijsverhoging is echter in praktijk geen oplossing voor VodafoneZiggo. Het prijsverschil tussen bijvoorbeeld Ziggo en T-Mobile wordt met een dergelijke prijsverhoging alleen voor het FOX Sports Eredivisie-abonnement twintig euro of meer per maand. Voetballiefhebbers zullen in dit geval vermoedelijk massaal van Ziggo naar een andere leverancier van tv en internet overstappen. VodafoneZiggo kan waarschijnlijk beter de rug in de onderhandelingen recht houden en de kanalen van FOX Sports van het netwerk van Ziggo verwijderen. Mogelijk dat Ziggo dan abonnees van andere aanbieders kan wegsnoepen die principieel tegen het betalen van ‘Eredivisiebelasting’ zijn maar dit nu toch gedwongen dienen te doen.

     

    Stemmen op deze poll kan nog steeds via www.coax.nl

    ZiggoVodafoneZiggoEredivisie Media & MarketingFOX SportsvoetbalEredivisiedistributieovereenkomstdistributiedistributievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoedingEredivisiebelastingCOAXconcurrentieconcurrentiestrijd

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Before We Die

      Win Before We Die S1&2

      Before We Die is niet alleen een typische misdaadserie, het is ook een hartverscheurend drama over een moeder en zoon, een politierechercheur en een infiltrant. Een serie over morele dilemma’s, verraad en pijnlijke relaties. Totaal TV mag bij lumiereseries.com vijf streamstarts voor het eerste en tweede seizoen van deze Zweedse misdaadserie weggeven.

    TV-TIP Een huis vol in quarantaine

    Een huis vol in quarantaine
    NPO 1 om 19:05 uur
    De familie Kraan had al zeven kinderen en aan het begin van de coronapiek kwam er een achtste bij. Dat was enorm zwaar voor moeder Linda.

    TV-TIP First dates hotel

    First dates hotel
    NPO 3 om 19:30 uur
    Voor het derde seizoen op rij sleept Fred Sirieix het hele First Dates-circus richting het Zuid-Italiaanse Campania voor een onvervalst stukkie flirten.

    Interview

    • TV-Toppers met Anita Witzier

      Anita Witzier

      TV-Toppers

      Favoriete tv-fragmenten terugkijken van steeds twee bekende tv-persoonlijkheden uit verschillende generaties. Dat is TV-Toppers. Anita Witzier presenteert deze show zes weken lang op zaterdagavond.
      Reacties0 reactie(s)