Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo krijgt steun: ‘80 procent keurt Eredivisiebelasting af’

    Ziggo onderhandelt op dit moment met Eredivisie Media & Marketing over een nieuwe distributieovereenkomst voor FOX Sports.
    Jarco Kriek
    16 may 2020
    comments 22
    Blijft Eredivisie op Ziggo?
    Foto ProShots

    Eredivisie Media & Marketing – waarin Disney een meerderheidsaandeel is – wil dat VodafoneZiggo – waarvan Ziggo een bedrijfsonderdeel is – net als KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en andere distributeurs gaat betalen voor de FOX Sports Eredivisie-kanalen voor elke abonnee die actief van het netwerk gebruik maakt. Dit ongeacht of de abonnee wel of geen abonnement van de betaalzender koopt of zelfs maar in voetbal geïnteresseerd is. Mede om deze reden wordt een dergelijke afdracht door sommigen in de distributiewereld ook wel ‘Eredivisiebelasting’ genoemd. VodafoneZiggo wil deze ‘Eredivisiebelasting’ niet voor de bijna vier miljoen abonnees van Ziggo gaan betalen. Het gaat het bedrijf mogelijk meer dan honderd miljoen euro per jaar kosten. En dit bedrag is volgens VodafoneZiggo niet of nauwelijks terug te verdienen zonder Ziggo-abonnees méér voor alle abonnementsvormen te laten betalen.

     

    Betalen voor voetbal?

    COAX – de belangenvereniging voor kabelgebruikers – is enkele dagen geleden een online poll begonnen om te peilen of Ziggo moet instemmen met het betalen van een vast bedrag per abonnee om de kanalen van FOX Sports na 31 juli door te kunnen blijven geven. Uit de tussenstand van de poll blijkt dat vier op de vijf Nederlanders achter het standpunt van Ziggo staat. Op dit moment hebben meer dan 1100 bezoekers van de internetsite een stem uitgebracht. Slechts 18,6 procent vindt dat alle abonnementen duurder moeten worden om de FOX Sports Eredivisie-kanalen op het netwerk van Ziggo te behouden. De overige 81,4 procent vindt dat Ziggo de prijs van het FOX Sports Eredivisie-abonnement maar richting de dertig euro per maand moet verhogen om aan de financiële eisen van Eredivisie Media & Marketing te voldoen.

     

    Concurrentiestrijd

    Een dergelijke prijsverhoging is echter in praktijk geen oplossing voor VodafoneZiggo. Het prijsverschil tussen bijvoorbeeld Ziggo en T-Mobile wordt met een dergelijke prijsverhoging alleen voor het FOX Sports Eredivisie-abonnement twintig euro of meer per maand. Voetballiefhebbers zullen in dit geval vermoedelijk massaal van Ziggo naar een andere leverancier van tv en internet overstappen. VodafoneZiggo kan waarschijnlijk beter de rug in de onderhandelingen recht houden en de kanalen van FOX Sports van het netwerk van Ziggo verwijderen. Mogelijk dat Ziggo dan abonnees van andere aanbieders kan wegsnoepen die principieel tegen het betalen van ‘Eredivisiebelasting’ zijn maar dit nu toch gedwongen dienen te doen.

     

    Stemmen op deze poll kan nog steeds via www.coax.nl

    ZiggoVodafoneZiggoEredivisie Media & MarketingFOX SportsvoetbalEredivisiedistributieovereenkomstdistributiedistributievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoedingEredivisiebelastingCOAXconcurrentieconcurrentiestrijd

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd We Are Who We Are

      In deze persoonlijke zoektocht vinden de twee Amerikaanse tieners Fraser en Caitlin, die op een militaire basis in Venetië wonen, elkaar en ontstaat er een hechte vriendschap. Totaal TV mag dit broeierige coming-of-age-drama vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Deadpool 2

    Deadpool 2
    Veronica om 20:00 uur
    Wade Wilson werkt al twee jaar als de gemaskerde held Deadpool. Op een dag verliest hij echter alles waar hij van houdt.

    TV-TIP Lego Masters: Kids special

    Lego Masters: Kids special
    RTL 4 om 20:00 uur
    Kinderen zijn toch de echte LEGO-experts. In deze special nemen deelnemers tussen de 7 en 12 jaar oud het tegen elkaar op.

    Interview

    • *

      Emma Stone

      Cruella

      Een van ‘s werelds leukste slechteriken heeft een eigen film gekregen. Emma Stone schittert vanaf 28 mei op Disney+ als Cruella de Vil, de kleurrijke modeontwerpster die het behoorlijk bont maakt.
      Reacties0 reactie(s)