Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo levert in minder huishoudens tv en internet, KPN juist in meer

    Uit de kwartaalcijfers van VodafoneZiggo blijkt dat bedrijfsonderdeel Ziggo vooral op de consumentenmarkt in het vierde kwartaal slechter dan in voorgaande kwartalen heeft gepresteerd.
    Jarco Kriek
    28 februari 2019
    comments 6
    Ziggo levert in minder huishoudens tv en internet, KPN juist in meer

    Het klantverlies was met 17.800 relatief fors te noemen. Door het klantverlies daalde het aantal actieve aansluitingen op het netwerk van Ziggo naar 53,8 procent. Eind vorig jaar was dit nog 54,9 procent. Ziggo had aan het einde van vorig jaar 3,877 miljoen klanten. Binnen enkele jaren heeft Ziggo bijna 400.000 klanten verloren. Ziggo kan op dit moment in bijna 7,2 miljoen huishoudens vaste diensten leveren. Het aantal aan klanten verkochte abonnementen daalde met 33.200 naar 9,72 miljoen. Dit betekent dat iedere abonnee gemiddeld 2,5 abonnementen bij het kabelbedrijf koopt.

     

    Analoog naar digitaal

    De stijging van het klantverlies komt mogelijk door de uitfasering van analoge tv. Ziggo zet per regio analoge tv uit. Klanten kunnen vanaf dat moment alleen digitaal naar tv-zenders kijken. In het vierde kwartaal schakelde Ziggo in enkele grote steden, waaronder Amsterdam en Rotterdam, analoge tv uit. In de komende maanden wordt analoge tv onder meer in Den Haag en delen van Gelderland uitgezet.

     

    Minder triple play

    Uit de kwartaalcijfers van VodafoneZiggo blijkt tevens dat het aantal duoplay-abonnementen bij Ziggo stijgt. Dit gaat ten koste van het aantal verkochte triple play-abonnementen. Nog maar 15 procent van de Ziggo-klanten koopt bij het kabelbedrijf alleen een tv-abonnement. Het aantal triple play-abonnementen komt op 64,1 procent uit. Duo play wordt door 20,9 procent van de klanten gekocht. De daling van triple play is te verklaren omdat minder Nederlanders het nut van een vaste telefoonaansluiting niet meer kunnen inzien met de komst van mobiele telefoonabonnementen met onbeperkt bellen-mogelijkheid. Ondanks de daling van triple play bleef het gemiddeld bedrag dat klanten per maand aan gekochte abonnementen bij Ziggo besteden ongewijzigd. Dit gemiddelde is 46 euro per maand.

     

    KPN

    KPN deed het met de verkoop van tv-abonnementen in het vierde kwartaal veel beter dan Ziggo. Het telecombedrijf noteerde na enkele kwartalen van verlies weer een plus van 8.000 bij het aantal verkochte tv-abonnementen. Bij Interactieve TV was een stijging van 22.000 verkochte abonnementen waarneembaar. Daar stond een daling bij Digitenne van 16.000 tegenover.

    ZiggoVodafoneZiggokwartaalcijfersabonnemententvtelevisieinternetbellenvastduo playtriple playanaloogdigitaalKPNLiberty Global

    Reacties