‘Ziggo lost problemen met facturatie snel op’
Ziggo ontkent tegenover Totaal TV dat de klachten over de facturen te maken hebben met een update van het ERP-computersysteem. Een dergelijke update zorgde onlangs voor veel problemen bij Telenet. Dit leidde er uiteindelijk toe dat er vragen in het Vlaamse parlement werden gesteld. VodafoneZiggo – waartoe Ziggo behoort – is voor de helft eigenaar van Liberty Global. Dit van oorsprong Amerikaans bedrijf dat in Ierland is gevestigd, is inmiddels voor 93 procent eigenaar van Telenet.
Problemen
VodafoneZiggo-woordvoerder Ton Boon laat daarnaast weten dat het bedrijf bekend is met de problemen met facturatie die bij Ziggo spelen. “Bij klanten die in juni een abonnementswijziging hebben gehad, is in een aantal gevallen een dubbel bedrag op de rekening zichtbaar. Dit komt door een fout in het systeem. Wij hebben hiervoor ook een bericht op onze voice response geplaatst vanwege de drukte die dit veroorzaakt”, aldus Boon. Met voice response wordt een melding bedoeld die te horen is als de klantenservice telefonisch wordt benaderd.
Verrekenen
Volgens Boon gaat Ziggo op korte termijn een creditnota opmaken voor klanten die te veel hebben betaald. De getroffen klanten krijgen bericht als de creditnota klaar staat in de persoonlijke MijnZiggo omgeving. Daarna wordt het bedrag op de creditnota automatisch verrekend met de eerstkomende maandelijkse factuur. De woordvoerder van VodafoneZiggo geeft geen antwoord op de vraag of het bedrijf ervan op de hoogte is dat klanten met een oude abonnementsvorm in juni automatisch zijn omgezet naar een nieuwere abonnementsvorm. Hierdoor zijn hun maandelijkse abonnementskosten veel meer gestegen dan de eerder door Ziggo gecommuniceerde prijsverhoging per 1 juli als gevolg van de inflatiecorrectie.